Elof: Gott nytt år

advent firades i romariket i väntan på en ny kejsare.

De första kristna pekar finger åt denna världens kejsare och maktmänniskor och säger ”vi firar advent för att vi väntade på Messias ankomst, och vill minnas detta revolutionära nedslag i historien.”

Eller som min vän Per Herngren igår på nyårsfesten sa: att när de första kristna kallar Jesus för Herre, gör de det för att ta ett fruktansvärt ord, något dåligt, och vänder upp och ner på det. Ungefär det samma som om vi skulle kalla Jesus för vår Atombomb.

Edit: se evelinas kommentar nedan och mitt svar till henne

De ni.

Gött nytt år på er i alla fall. Kungen föds snart!

6 kommentarer

  1. Klokt, om användningen av Herre. Jag hade ett intressant samtal om det, om användningen av Herre och patriarkal gudsbild. För mig handlar det ju om att Jesus med sitt goda fyller rollen som normalt fylls av något ont och därmed tömmer ur begreppet. Så vänder man kanske även patriarkatet.

    • precis! 🙂

  2. Haha, glömde. Gott nytt år tillbaka!

  3. Gott nytt!

    Väldigt bra blogg för vörigt.

  4. är det verkligen så att de första kristna pekar finger åt kejsaren och maktens män?!!

    en retorisk fråga från min sida, jag är övertygad om att det inte är vårt kall att distansera oss och att de första kristna istället var förebilder i att älska sina makthavare trots att det blev flera av apostlarna dog under deras regim.

    hur kan vi älska någon som vi på något sätt pekar finger åt? att ta handen från en medmänniska och klä av dem deras värde hos vår pappa bara för att de är orättfärdiga syndare som resten av oss är utan livet som vi fått genom jesus?

    vill inte skriva något i en läxa-upp ton, känner mig bara uppriktigt ledsen över retoriken om ”de andra” än om de är vita medelålders mammonälskande män med makt. guds rike är en surdeg som bakas in i resten av degen..

    några tankar?

    • tror att du har rätt i att vi inte skall ta handen från någon varken människor i makt eller andra. Mitt ordval i ”peka finger” var kanske olyckligt när det syftade på individen, min poäng va nog mer mot själva systemet, mot maktpositionen.

      jag tar åt mig av det du skriver och skall formulera mig annorlunda i framtiden.

      jag själv är ju en vit (om inte medelålders så ändå medel) mammonälskande man, så vi hoppas ju att evangeliet kan hjälpa mig med.

      som sagt, borde skrivit mot maktpositionerna och inte så att det verkar handla om individerna.

      tack evelina


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

