elof: andens frukter

Ett sammanhang må de så kalla sig karismatiskt eller ej, där man hävdar att den helige Ande är i görningen måste också präglas av Andens frukter. En verksamhet utan dessa frukter är inte Andens verk. Det räcker inte med att tecken och under sker. Bibeln säger ju till och med att även andra kan utföra sådant för att försöka bedra oss.

Det verkar som att där karismatiken, andens gåvor är verksamma, och där Andens frukter finns, där är det sunt att vara, men saknas frukterna, då är nog kanske inte trädet moget för skörd ännu och bör så varken hypas, lyftas fram som förebild eller liknande.

Det är ingen hemlighet att jag är lite halvbitter på många karismatiska sammanhang och uttryck, samtidigt som jag är oerhört tacksam för allt jag fått i både undervisning, hjälp till överlåtelse och även upplevelser av Gud.

Men jag längtar efter en sund, jordnära Andens verksamhet, i mitt liv. Jag saknar det.

Jag försöker ha en helhetssyn på detta med Guds rike, men det är svårt.

Så jag får väll helt enkelt be den helige Ande att komma.

Så får vi se.

Men hypa inget sammanhang om inte Andens frukter finns där, det tror jag är ett av de viktigaste stegen mot en sund karismatik.

13 kommentarer

  1. amen

  2. Vad är andens frukter i detta sammanhang Elof?

    • Paulus räknar upp dem Galaterbrevet 5

      * kärlek
      * glädje
      * frid
      * tålamod
      * vänlighet
      * godhet
      * trofasthet
      * ödmjukhet
      * självbehärskning

  3. Ett test på att Andens frukter står att finna i Matt 25, domsscenen.

    i Kristus
    Jörgen Thorhard

  4. Festligt med ditt inlägg om frukt. Som av en händelse skrev en annan bloggare om ett liknande ämne (http://johannesamritzer.blogspot.com/2009/11/pa-frukten-kanner-du-tradet.html).

    Det som är fördelsen med fruk är ju att den inte går att manipulera. Gåvor som profetia och helande går det att fixa och trixa utan att man behöver vara särskillt helhjärtad. Men frukter som kärlek, frid och självbehärskning går inte att fejka. Och kombinationen av dessa blir självklart det allra bästa!

  5. Samtidigt tror jag att Andens gåvor är lika viktiga som frukterna… man måste ha båda utan att utelsuta vare sig det ena eller andra. Då får man inte bara sund karismatik utan en sund och fullt ut Jesusföljande kyrka.

    • poängen va väll just att Andens gåvor utan frukterna kanske inte är ett moget träd?

      • Det håller jag med dig om, jag poängterar bara att Andens frukter utan gåvor är frukter som inte kan växa.

  6. viktigt Elof! Gud är så god!
    ps följ regelbundna uppdateringar om helanden på http://twitter.com/ovresalen

  7. Påve Shenouda III (nuvarande koptisk-ortodoxa påven) säger någonstans i boken ”Den Helige Ande och Hans verk i oss” att han hellre ser att vi söker vinna de andliga frukterna än de andliga gåvorna. Jag håller med honom, och har man först de andliga frukterna kan man rätt förvalta de andliga gåvorna.

    Frid

  8. Mycket kloka ord.

  9. Jag hoppas att vi får se många sammanhang som präglas av både Andens gåvor och kraft i fullt mått och av Andens frukt; kärlek, glädje, fred osv. Att ha det ena utan att ha det andra kommer inte att bli bra. Vi behöver helt enkelt komma tillbaka till församlingen i Apg 2. Andens gåvor (t.ex. tungotal och profetia) och en kärleksfull gemenskap där man delar livet andligt och praktiskt i vardagen. Jag kommer gärna till er gemenskap och undervisar om sund karismatik i praktiken.

  10. Skrev lite om detta idag: Läs gärna på min blogg: http://barnabasbloggen.blogspot.com/2010/02/andens-gavor-i-en-sund-praktik.html


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

