Wink: Ickevåld för den våldsamme

Tack till Kolportören för detta tips:

5 kommentarer

  1. Bra klipp! Det här med att ”stå emot” tycker jag är lite lurigt. Det ligger nog en del i hans utläggning av att ordet för motstånd förknippades med krig, men jag lutar åt att ordet är bredare än så. Paulus plockar ju upp det i Rom 13 och pratar om att ”stå emot” (dåligt) eller att ”ställa sig under” (bra). I den anabaptistiska traditionen och bland kväkarna har man ju också ofta pratat om ”non-resistance” (icke-motstånd), samtidigt som förstås en rimlig kritik mot anabaptisterna var att dom just varit för passiva och introverta. Även den kristne anarkisten (och författar-geniet) Tolstoj pratade ju om ”non-resistance”. Därför funderar jag på om man istället kunde skilja mellan motstånd mot ondskan/satan/makterna/strukturerna, men icke-motstånd mot den som utför det onda. Vi älskar fienden men gör motstånd mot det onda han eller hon gör?

    Ett ps som inte riktigt hör till. Det vore intressant och relevant att på Kristen underjord få samtala om civil olydnad, aktioner, ”property destruction” osv. Får man önska ett sådant topic?

    • Det får man.

      Varför skulle inte paulus i rom, tala om militärt/våldsamt motstånd? jag tycker snarare att winks utläggning stärks av rom 13

  2. Nja, jag tänker att Paulus snackar om respekt osv i Rom 13, vilket tyder på att begreppet är bredare. I sak håller jag förstås med Wink, men jag är osäker på om argumentationen kring motstånd håller. Att han inte har någon enda översättning (väl?) på sin sida stärker you inte caset. Ordet används på andra ställen i andra betydelser, tex Apg 6:10 (dom kunde inte stå emot Stefanus visdom). Nu kan det ju förstås ändå betyda ”våldsamt motstånd” just i Mt 5, men jag tycker det finns svagheter i resonemanget. Tills vidare tänker jag att det är bra att göra motstånd mot det onda, men inte mot dom onda (mskr).

  3. Har du läst hans bok Engaging the Powers? där går han igenom den där diskussionen kring ordet ganska bra, och också distinktionen du gör mellan det onda och dom onda.
    Kan verkligen rekomendera den boken.

    Jag kan tänka att det även i första delen av Rom 13 skulle handla om våldsamt motstånd, ”de drar dom över sig själva” i förhållande till överhetens svärd då, hur menar Paulus annars kring motstånd? Tycker det är den mest logiska tolkningen av ordet i detta sammanhang. Om det istället som du menar skulle handla om att den som inte respekterar överheten drar dom över sig själva, blir det ju jätte problematiskt.

    • översättningar som stödjer Wink är på svenska Bo Giertz översättning samt till viss del bibel2000 tycker jag. Men på engelska är det Scholars version (jesus seminariets 😦 ) och nån mer jag inte minns på rak arm.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

