Elof: Om din granne fick 40 spänn för att käka bajs..

Om din granne fick 40spänn för att äta bajs, skulle du göra det först för att få pengarna?

Om din granne byggde hemmagjorda bomber och sålde dem till maffian, skulle du försöka göra bättre bomber och sälja först?

När Thailand, Holland och Tyskland tjänar pengar på sexturism, är det inte dags att vi i sverige försöker konkurera även där?

Det verkar Alf Svensson och Micael Oscarsson tycka.. i alla fall om man skall ta deras argumentation i Dagen på allvar.

Med samma argument: ”att svenska jobb försvinner” skulle man kunna rättfärdiga de mest konstiga industrier… som.. ja faktiskt behövs det nog inget konstigt exempel när det konkreta fallet handlar om att tillverka dödsmaskiner.

Om Alf Svensson och Micale Oscarsson verkar bry sig så mycket om de utsatta i Kongo och Afganistan, så kan man ju fråga sig varför de vapen som de dödas med bär ”Made in Sweden”.

Att pacifism inte är den självklara rätta moralen är väll klart. Jag menar har du ingen lust att följa Jesus eller leva i Guds Rike, så är det klart du inte behöver tro att ickevåld och pacifism är en bra väg, men för oss som bekänner oss som Jesu efterföljare, så är det faktiskt ganska självklart.

Som mitt band Svarteskerm sjöng när Alf Svensson avgick som partiledare:

Adjö till Alf allas vår partiledare

Adjö till Alf, men du var ju inge vidare.

Adjö

Adjö till Alf

12 kommentarer

  1. bra skrivet elof!

    • Jag vill följa Jesus, för mig är det självklart att det blir omöjligt med vapen! Såg en bild föreställande Alf Svensson med maskingevär, den vägen skulle för mig gå utför stupet! TACK ELOF!!!

      • tack själv

  2. haha. ät bajs, alf.

  3. Nu är jag lite förvirrad och kanske missar något uppenbart här men är du elof för eller emot ett totalförbud på vapentillverkning i Sverige?

    Jag tror själv inte på ett förbud då jag inte tror att förbud är rätt väg att gå inom väldigt många områden som exempelvis sexturism eller vapen.
    Vi kristna ska visa vägen på kärlek och respekt genom ord och handling, först då kan världen förändras.

    • hej joel. missade helt ditt inlägg.

      jag talar inte om hur staten skall lagstifta, även om jag önskar att alla stater la ner sina vapen. Som du ser ovan så handlar frågan om deras argument eller hur vi kristna skall handla.

      Vi kristna, skall inte ta i vapen. tillverka vapen, eller glädjas åt att regimer som förtrycker sina invånare köper svenska vapen.

      • Då är jag med dig helt och jag håller med om det du säger.
        Vapen är aldrig rätt väg att gå.

  4. Joel. Vet inte om Elof talat om ”förbud”? Jag håller med om det du säger om vikten av att Jesus efterföljare går före osv, men i detta ingår som jag ser det också att konfrontera mörkrets makter, i det här fallet representerade av Alf och vapenindustrin.

    • Nej inte jag heller men jag fick känslan av att Elof hade någon tanke bakom inlägget och ställde sig på en viss sida som jag inte riktigt kunde utläsa. Därav önskade jag en kort liten upplysning ifall det var fallet. 🙂

  5. Är det någon som betalar pengar för att äta bajs? jag behöver cash…

    • tyvärr Alf han före!

      (ja jag har låg humor just nu)

  6. Ja, Alf och kd är helt fel ute i den här frågan! På 70-talet talades det om KDS väg som den tredje vägen. Den har man sedan ställt sig vid sidan av när man tog ställning för högerpolitik, vapenindustri och kärnkraft. Argumentet att säljer inte vi, så gör någon annan det, är ett oerhört cyniskt argument. Vi i Sverige borde gå före och lägga ner all vapenindustri!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

