anton: dags för namnbyte, kd?

Ok, lika bra att direkt erkänna att det här inlägget skjuter mer från hjärtat än från hjärnan. Har inte varit något stort fan av KD tidigare av olika skäl, men idag känns mitt avståndstagande än mer motiverat. Att hålla ett seminarium med syftet att sporta svensk vapenindustri är bara för mycket.  Att dessutom sätta munkavle på de som vill nyansera bilden gör inte saken bättre. Jag är för åsiktsfrihet, det är en grundläggande förutsättning för ett öppet samhälle. Men problemet är när ett politiskt parti har ett namn som de allra flesta kopplar till Kristus/kristen tro (oavsett i vilken utsträckning denna koppling finns i verkligheten) och på så vis representerar hur ”de kristna” tänker.

Dels är jag väldigt skeptisk till att kristna ens söker få statsmakt, och dels är jag sjukt skeptisk till krig/våld/vapen/dödande i allmänhet, därför blir KD’s seminarium dubbelt olyckligt. KD måste givetvis få föra vilken politik de vill, och försöka få makt över nationalstaten sverige hur mycket de än vill, men som efterföljare till Kristus vill jag inte bli ofrivilligt sammankopplad med deras verksamhet.
Ett namnbyte vore på sin plats. Ok?

6 kommentarer

  1. jag är helt klart för ett namnbyte. ibland skulle jag vilja slå ett slag för namnet ”idioterna”, men det är ju inte schysst. så jag låter blir att komma med förslag till nytt namn.

  2. Suck! säger jag. Jag trodde faktiskt bättre om Alf.

  3. Håller med! Skrev själv ett inlägg om det på min blogg.

  4. Ja tack! Det är verkligen bedrövligt!

  5. Det går inte att få ett kristet parti, eftersom en sann kristen inte kan inneha det svärd som politisk makt innebär.

    Jag blev faktiskt glatt förvånad när jag upptäckte att 44 % av Dagen-läsarna röstade nej på frågan ”Behöver Sverige en egen vapenindustri?”, se http://www.dagen.se/dagen/fraga/?qid=2773&action=viewAnswer

    Jag trodde vi var 10 % som tyckte så! Visst, webbundersökningar visar aldrig den exakta opinionen. Men att vi var 44% av Dagen-läsare som ville rösta var bara det långt över mina förväntningar. Fortsätt skriva på er välsignade blogg!

    • Jag var förvånad över att det var så lite som 44% som inte ville ha en egen vapenindustri. Jag anser att vi borde slopa allt det militära och jag är förvånad att det inte är den allmänna synen bland kristna. Det var ju endå en av dom saker som Jesus snacka mest om. Att älska sina fiender. Jag tycker inte att det känns som att man gör det om man skjuter dom.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

