Nytryckning av Alla varelser.

Vår omtalde och diskuterade djurvänliga bönbok ”Alla varelser ropar till dig” är inne för omtryck, den gamla tryckningen är slutsålt. Dagen skriver om djurvälsignelser i USA, kanske vet de inte att det förekommer i sverige också?

Det här med djuretik, äta eller inte äta kött, medlidante mot djur har varit lite i skymmundan på Kristen Underjord de senaste tiden. Men vi har fått mycket nya läsare sedan sist, så jag tänkte bara kolla.

Kommentera gärna om du är:

Vegetarian (inge kött eller fisk, men ägg och mjölk)

Vegan (inge animaliskt alls)

Köttätare (äter döda kroppsdelar)

Freegan (Äter gratis/hittat mat)

Skulle va intressant att se hur spridningen är bland våra läsare.

20 kommentarer

  1. Jag är lacto-vegetarian. Det alternativet fanns inte med men så är det iaf. Alltså som vegan med plus mjölk eller som vegetarian men minus ägg.

  2. Köttätare, men äter gärna vegetariskt också.

  3. Äter döda kroppsdelar men saknar HELT hållbara argument varför.

  4. Vegetarian, men äter kött när äldre släkting (som inte riktigt förstår frågan) bjuder på sin paradrätt som tillagats just för oss.

  5. Är vegitarian sen typ två månader tillbaka.

  6. Äter döda kroppsdelar, med samma avsaknad av argument som kristoffer. Men det är gott!

  7. Vegetarian, men försöker undvika mjölk o ägg lite halvhjärtat (pseudovegan) + wannabefrigan, men det verkar väldigt svårt att hitta något. Någon kanske har tips?

    • +1

      Är gärna med på att hitta grejer. Represent // Stockholm, Köping

  8. Wannabefreegan och köttätare, fast inte fredagar och onsdagar (fastedagar), och även andra dagar kan hända jag väljer vegetariskt. Hemma äter jag som resten av familjen, men i skolan försöker jag ta vegetariskt så ofta som möjligt. Dock räknar jag inte fisk som kött, jag äter mycket gärna fisk.

  9. Är vegetarian med somliga veganambitioner, inte minst i fastan, främst av människoetiska skäl (vatten- och energiåtgång etc). Att djuretiken uteblir beror dock mer på något som jag ser lite som ett handikapp, en oförmåga att känna empati och intresse för djur. Därför lämnar jag det åt dem som kan det, köper förtröstansfullt deras argumentation och håller mig solidarisk med djuren på ett hörn.

  10. Hejsvejs! Jag äter inte kött från fyrbenta djur och fågel men däremot fisk. Kluvet rent moraliskt, jag vet.

  11. jag käkar det mesta.

  12. Demivegetarian! Fast inte helt fullblodad, kanske. Jag kan tänka mig att äta köttbullar på julafton.

  13. Vegetarian med vegandragning, till en början för djuren, så småningom också för människors och miljöns skull.

  14. Vegetarian som försöker undvika ägg och mjölk men lyckas sällan.

  15. Säger ibland för enkelhetens skull att jag är vegetarian men är det ju inte eftersom jag äter Krav-märkt kött nån gång i månaden. Äter även MSC-märkt fisk då och då…

  16. jag är vegetarian.
    🙂

  17. Jägare och herde. Så gissa vad jag helst äter.

    Jörgen Thorhard

  18. Äter kroppsdelar från döda djur ca 20 % av min måltider men jag ber för maten så det gör ingenting.

  19. Köttätare och wannabe-freegan (vilket bra ord!!!) äter gärna vegetariskt och funderar på att minska köttkonsumtionen.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

