anton: en tillrättavisande gemenskap?

no-judgmental-peopleEn av de allra svåraste bitarna med församlingsliv är, som jag ser det, uppgiften att tillrättavisa andra i gemenskapen om de uppenbarligen gör något orätt. För å ena sidan finns Jesu ord om att inte se stickan i andras ögon utan snarare ta hand om bjälken i mitt eget öga först (Matt 7:1-5) och å andra sidan läser jag Matt 18:15-18 som tydligt uppmanar mig att tillrättavisa min broder/syster. Dock talar den senare texten om när någon har gjort mig en orätt, snarare än något jag uppfattar bryter mot Jesu lära och efterföljelsen. I Lukastexten talar texten om en mer allmän orätt handling, som inte nödvändigtvis drabbat mig personligen (Luk 17:3). Paulus är väldigt tydlig i sina brev till Timoteus och Titus, där tillrättavisningen av bröderna/systrarna verkar vara en naturlig del av det kristna ledarskapet/livet (2 Tim 4:1-5, Tit 2).

Det finns givetvis fler texter som tar upp närliggande bitar, inte minst är ju Paulus brev ofta skrivna som kärleksfull tillrättavisning när de olika församlingarna har problem och en del börjat avvika från Vägen. Hur fungerar det idag? Hur kan jag, själv syndare, på ett ödmjukt och kärleksfullt sätt tillrättavisa eller samtala med en broder/syster som verkar vara på väg åt fel håll? Och finns mandat för gemenskapen att påverka en enkild medlems yrkesval? Att en kristen inte bör jobba inom porrindustrin eller som bödel tror jag de flesta ser som självklart, men hur blir det med militärer, poliser, vapenindustriarbetare, politiker etc? Får jag ifrågasätta mina kristna syskon om de satsat 20 000 på en platt-tv, eller 250 000 på en mercedes? För mig är det här sjukt svåra frågor, för hur ”rätt” jag än kan tycka mig ha i vissa frågor blir jag ändå en i raden som med bjälken i ögat vill dra ut folks små stickor…

Hur tänker du?

11 kommentarer

  1. Faktiskt väldigt klurigt tema!

    Jag tänker att den direkta tillrättavisningen ofta hör hemma i samtalen som ligger på en annan nivå, till exempel att man säger åt människor ”på skarpen” som har destruktiva mönster i en relation till exempel. Det tror jag kan göras väldigt kärleksfullt och kanske ofta mer genom frågor än genom påbud. Så gör ju ofta Jesus, blottar det som är orätt genom att låta det belysa sig själv. Platt-TVn är ju svårare men jag tror att man lättast kommer åt det samtalet genom hur man själv lever och hur man förkunnar. ”Jag dömer inte dig som äter kött två gånger om dagen, men jag vill att du ska ha tänkt igenom vilken etisk nivå du förväntar av dig själv, med din tro i baktanke” tror jag att man kan säga om samtalet kommer upp. För det blir väldigt lätt ”oj vad jag kände mig dåligt nu” och så genast ett väldigt stelt bemötande. Men det är ju inte skuldbeläggande man vill åt.

    • Mycket viktig slutpoäng: skuldbeläggande bör man undvika till varje pris!

  2. Genom åren (jag är 58 nu) har jag upptäckt att de som är pigga på församlingstukt av olika slag inte är mogna att utöva den och att de som är mogna helst avhåller sig.
    Jörgen Thorhard

    • Är det ett uttryck för att vi inte i någon mening ska tillrättavisa varandra eller är det bara den erfarenheten du har hittills? Jag tror man ska tänka sig för både en och två gånger innan man tillrättavisar någon, men samtidigt kan jag inte undvika Jesu ord om att det är något vi faktiskt ska ägna oss åt…

  3. Jag tror att församlingstukten är viktig… det leder till en liten föramling, men bättre till en liten Jesuslik församling än en stor namnkristen församling.

  4. Det finns ju olika aspekter av tillrättavisning i församlingen som fyller olika behov. Jag minns själv när jag var tonåring och ganska ny i tron då vissa äldre medlemmar tog mig åt sidan och ville framföra sina åsikter om mitt yttre (kläder och frisyrer oftast). Den typen av tillrättavisning är ingenting som jag uppmuntrar. Däremot tycker jag inte att det är fel t.ex. ifrågasätta en församlingsmedlems livsstil om den tycks gå mot läran. Jag tycker dock att det spelar roll vem det gäller. Om en nyfrälst lever sambo känns inte lika allvarligt som om någon som varit med i 20 år gör det.

  5. Om man skulle vilja tillrättavisa någons klädstil Bibliskt så skulle det snarare vara att han/hon klädde sig för lyxigt (1 Tim 2:9) än för sjaskigt…

  6. …jag menar, hur många kyrktanter skulle inte tillrättavisa Johannes Döparens kamelhår?

  7. Till Anton. Det är min erfarenhet som talar, de som önskar tillrättavisa andra far ofta värre vilse själva. Och människor vet oftast var de brister, låt dem ta det i bikten med en biskop/präst som har absolut tystnadsplikt.

    Till Micael
    Församlingsbornas kristuslikhet är väl ändå inte kausalt kopplad till församlingens storlek. Dessutom skall agnarna skiljas från vetet först på domens dag,

    i Kristus
    Jörgen Thorhard

  8. Jag tror på konceptet med tillrättavisning, jag skulle vilja bli tillrättavisad och jag skulle ha behövt bli tillrättavisad och ifrågasatt tidigare i mitt kristna liv.

    Men jag tror att förutsättningen för att det ska fungera är att det sker i en jämlik relation. Dvs att det inte är en ledarfigur som ur den tillrättavisades perspektiv inte kan ifrågasättas. Den som tillrättavisar ska inte göra det ur ett ‘makt jag vet bättre är syndfri har vandrat längre’-perspektiv utan ur ett ‘jag som också syndar och du känner mina synder har tänkt på det här i ditt liv’-perspektiv.

    Risken är väl att det är några i församlingen som officiellt eller inofficiellt har makten att tillrättavisa och gör det på ett sätt som trycker ner alla andra och framställer dem själva som fulländade.

    • Det är bl.a. risken för otillbörlig och då oftast mycket diffus maktutövning som jag tycker är lättare att undvika genom Katolska Kyrkans ordning då den absolut absoluta tystnadsplikten tvingar prästerna till ett mycket diskret uppträdande. Först då det blivit mycket uppenbart och offentligt (ta som exempel att någon öppet förnekar Treenigheten) blir tillrättavisningen officiell och då är det av den digniteten att det är en biskopssak.

      i Kristus
      Jörgen Thorhard


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

