Tankar från virustältet09 #2

frizon 118Anton delade med sig av sina tankar här om dagen. Här kommer mina. Jag skal vara ärlig, jag är sliten. Detta årets virustälts planering och genomförande i kombination med mina övriga livsvilkor just nu har gjort att jag egentligen är ganska tom. Helt naturligt. Men i kombination finns det en stor tacksamhet. Dessa saker är jag speciellt tacksam för:

– Några av virustältetsspelningar. Glädje över att vännerna i Tekla Knös ville spela, och glad över hur fantastiskt det blev. Glad över Restriction of liberty som rent musikaliskt inte sticker ut så mycket, men som i kombination med dem de är som personer och den kombination av hårdhet, glädje, kärlek och självdistans skapar ett toppen band som kommer blir riktigt bra. Vännerna i Happy Antiloop Team som hoppade in i sista stund och verkligen utstrålade kärlek till varandra och oss.
Men för min del lever ändå Svarteskerms (som jag är med i) spelning starkast kvar, jag är oherhört tacksam för att Tekla-markus övertalade mig att vi skulle spela. Jag är också tacksam för alla fina människor som kom och dansade i en vänlig moshpit och offrade sin tid för att se oss. jag har aldrig vart så taggad på scen, och jag kommer minnas spelningen.

– Mötena med folk. Som alltid är vårt fokus med Kristen Underjord att mötas och samtala om efterföljelse och livet i stort. Det blev inte lika många samtal för mig i år som förra året, men de jag hade med folk var väldigt fina. Alltifrån lite mer skämtsamma lära känna varandra snack till ärliga samtal om efterföljelse, allt lika viktigt och uppbyggande. Jag minns speciellt ett snack med två personer efter ett av mina seminarier, det kändes ärligt och gav mig mycket. Tack alla nya och gamla vänner!

– Bredden på festivalen. Många har sagt det innan, men frizon behövs. ingenstans möter jag en sån vänlig och go bredd på en kristen festival. I ena hörnet fanns vi och kritiserade att söka makt, i andra hörnet fanns KD och CUF och sökte denna makt. Spännande. I ena hörnet fanns Kristen Kupp med sin avguda nationalsång och i andra hörnet aktivisterna som snodde deras svenska flaggor;). Det enda som egentligen va dåligt med årets festival va maten, små portioner till dyrt pris, och förfärligt skött av köket med hur de bemötte oss vegetarianer och veganer.

– Gud. Jag kunde känna Guds gemenskap med oss i omgivningarna, i mötena, under flera spelningar, i glädjen, allvaret. Subjektivt, ja visst, men inte mindre viktigt för mig. Jag tycker mig se (önsketänkande?) att Guds Ande rör fler och fler folk att ta upp och tänka över de frågor vi brinner för, som ickevåld, församlingen som mot/för-kultur och efterföljelse av Jesus inkl. hans avståndstagande av makt och hans undervisning i bergspredikan. Va tycker du? Är det bara en ny fluga? Eller är det något på G?

Jag lämnar här över facklan till Samuel, eller Björn eller nån som vill ta vid.

11 kommentarer

  1. Hej elof, vet inte om du minns mig. Vi hälsade bara lite snabbt två gånger tror jag.

    Skulle bara hälsa från falafeln där jag jobbade att ifall du nästa år inte får nog med mat så du inte blir mätt är det första du ska göra att komma tillbaka så vi kan lägga i lite extra mat. Ingen ska gå hungrig med de priserna som vi tar ut.

    Kan bara nämna att anledningen till att det ibland blev lite små potioner på falafelrullarna är för att ledningen totalt missbedömde hur många som ville köpa falalef/kyckling och vi var konstant underbemannade vilket oftast ledde till brist på saker att lägga i falafeln.

    Hoppas du inte är för missnöjd 🙂
    Frid
    Joel

    • Tjena Joel. jag minns dig, självklart är det inte erat fel utan festivalplaneringen, och framför allt var det inte falafeln utan frukost och maten innan på götabro som va kasst. Men de e bra att veta. 🙂 tack för eran insats som kämpade i värmen medan jag satt och slappa i virustältet!

  2. Sorry att jag går offtopic men det är en sak jag funderar på nu när det närmar sig kyrkoval: Principen att inte rösta kan väl inte tillämpas på kyrkovalet, då kyrkan inte (längre) sysslar med de blodiga uppgifter staten har? Med samma logik borde man väl också kunna rösta i kommun- och landstingsval? Vad säger ni?

    • ja ganska offtopic..

      kommun och landstings val är ändå förbundna med lagstiftning, och deras beslut genomförs av våldsapparaten.

      Däremot borde man verkligen rösta i kyrkovalet.

      • Offtopic äger.

        Hur då förbundna med våldsapparaten? Visserligen tillhör de oftast samma partier som behrskar våldsapparaten, men även många av de som ställer upp i kyrkovalet är förbundna med de politiska partierna. I landstinget bestämmer man inget som har med våld och död att göra, hur kan det då vara fel att rösta där.

        Gör ett blogginlägg om detta om offtopic är tabu, det här vill jag diskutera!

        • Bra offtopic-frågor. Jag känner till anarkister som röstar i typ kommunval av detta skäl. Själv skulle jag inte göra det. Kommunen bedriver ju bla skolor som upprätthålls med hjälp av statligt våld, och även andra tvångsinstitutioner (socialnämnden tex). Landstinget kan ju också vara problematiskt, tex om man är abortmotståndare. Där jag personligen är närmast att rösta idag är nog om det rör sig om en folkomröstning där utslaget ju endast är rådgivande. Sen är ju frågan också om det bara är våldsdimensionen som problematiserar röstandet.

          • (svar till både Jonas och Micael) Nej det är ju inte bara våldsdimensionen, men det är den tydligaste tycker jag.

            Jag menar att kommun/landsting ändå har med våldsapparaten att göra eftersom polis osv står under lokala regleringar osv. De har så att säga tillgång till svärdet.

          • OK, fast om man resonerar på det sättet – är det då fel att vara lärare?

            Nåja, vi får diskutera vidare när det är ontopic.

  3. Jag är underbart tacksam att jag valde att gå från EF för att se Svarteskerm. VILKA GLÄDJE! Jag kan ärligt säga att jag aldrig blivit så överraskad av NÅGOT band i Frizon
    s Historia. Jag älskar nya band. Svarteskerm får delad första plats på bästa spelning tillsammans med The Sprit That Guides Us. Sjukt bra!

    Tekla Knös var också sjukt bra, men i kombination med punk-ljud, mycket folk, dålig sikt och tidigare sedde live-framträdande blev jag personligen inte lika exalterad. Det var riktigt riktigt bra spelning iaf! Bra fokus och ös. Introlåten var sjukt underbar 🙂

    • tack tack:) du generar oss ! kul att vi kunde överraska. vi hade sjukt roligt. Hoppas på fler spelningar.

  4. Vill bara skicka iväg ett litet tack till er för virustältets existens och ert jobb där! Det behövs… och ni är en inspiration för många att både fortsätta i efterföljelse och utmanas att tänka.

    Tyvärr kunde jag ju själv inte hänga runt så överdrivet mycket hos er pga engagemang på andra ställen men de stunder jag faktiskt fick där var väldigt uppskattade från mitt håll!

    Tack för spelningen (er och vår)!! Det var fett!
    fridens
    /joel


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

