Anton: Tankar från Frizon 2009 #1

Åter i föräldrahemmet, lagom sliten och lite skönt nöjd som jag (oftast) är efter en festival, är det dags att sammanfatta några intryck och tankar från veckan. Liksom förra året kommer vi släppa fram flera röster, för att bredda och ge uttryck för fler infallsvinklar.

För mig var det nionde festivalåret, men första gången som medarbetare i Virustältet (som, liksom förra året, sköttes i samarbete med våra vänner i Tentwork), vilket blev en nice erfarenhet. Varje år tycks festivalen utvecklas och ta nya, i svensk kristenhet ibland rätt modiga, steg i ett ärligt sökande efter hur livet som Jesu lärjunge kan/bör te sig i den tid och situation vi lever i just nu. Att på samma dag kunna vara med på ett seminarium om helande (där Gud botade en med dålig syn och tog bort en kronisk huvudvärk från en annan), för att bara några timmar senare sitta tillsammans med bröder och systrar från olika håll i världen och diskutera huruvida kristna bör vara partipolitiskt aktiva eller inte, måste ändå ses som ganska unikt i kristna kretsar. Det jag bär med mig hem är just detta naturliga omfamnande av hela livet, och inte minst alla de samtal och möten jag fått med andra människor som kämpar med sin efterföljelse.

Möjligen hade jag önskat att det blivit fler naturliga samtal med besökarna i tältet, nu vart det för egen del mest snack med medarbetarna (vilket iof inte är fy skam!) och samtal i samband med seminarierna. Detta beror givetvis mycket på mig själv, och till nästa år kommer jag förmodligen vara lite mer aktiv i att snacka med gästerna. Hur som haver känns Frizon 2009 som ytterligare ett ljust minne att bära med sig, och om Herren dröjer och jag får leva blir det säkerligen till att återvända nästa sommar igen. Den gången med myggmedel i bagaget.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni som kom och hälsade på oss tyckte om det hela: vad var intressant, vad kan göras bättre, hur upplevdes stämningen i diskussionerna under seminarier etc. Kom hemskt gärna med respons!

6 kommentarer

  1. Jag gillade verkligen virustältet, det är riktigt skön stämning där och man kan bara sätta sig och slappna av en stund. Sen tyckte jag att det var grymt kul med tekla knös. Det var trångt, varmt, svettigt och skit skoj. Även seminariet/diskutionen kring Jesus and politics var bra tyckte jag. Den väckte en del tankar och funderingar.

  2. Virustältet är och förblir min favoritplats på frizon, gott te, trevliga människor och härliga andakter. Vad mer kan man begära?

    Tyvärr jobbade jag påtok för mycket iår i falafelköket så jag fick inte nog med tid för att gå på så många seminarier, bönestunder och sådär som jag önskade. Förbättring utlovas dock till nästa år ifall ni dyker upp då med.
    Frid.

  3. läs en kort helanderapport fr frizon på http://operationovresalen.blogspot.com

  4. Jag var med på morgonbönen varje dag tror jag, och det var verkligen en positiv upplevelse. Är inte så van vid konceptet tidebön men jag uppskattade verkligen den tiden på dagen. Sen var jag med på några seminarier också, de som jag främst kommer ihåg var de på lördagen. Det första var ju frågestund med er från kristen underjord, och det var en bra grej. Sen var det ju jesus and politics senare på kvällen, och det uppskattade jag verkligen också. bra att det var mycket tid åt att diskutera så det inte bara var en som höll föredrag. Vi fick verkligen en givande diskussion om anarki och partipolitik och Jesus annorlunda politik m.m i vår grupp, och vi var några stycken som höll på ända till 8- halv 9-tiden. det var gott att ha en plats där man kunde mötas och snacka om efterföljelse.

  5. Virustältet var bästa frizonen på festivalen.
    Underbart helt enkelt. Härligt stämning, bra ös när det väl var konserter och intressant (undervisning), seminarier osv.

    BarterTown måste nog vara den centrala punkten på festivalområdet, kortfattat. Soffan var underbar.

    Tack alla som var där!

  6. Tjeckerna var bäst! Och det där teet, firewood, fireworks eller vad det var… Höll hela vägen hem.

    Jag har inte varit på Frizon på nått år och tyckte årets festival var annorlunda än festivalerna för några år sedan. Till det bättre. Rymde så många aspekter och jag tror att både 16-åringar men även mycket mycket äldre folk kunde få ut massor av möten, samtal och intryck. Virustältet behövdes verkligen och balanserade upp hela eventet på ett schysst sätt. Blir mer häng där nästkommande år.

    Tack.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

