Kärleksfenomenet

Vi har nöjet att presentera vår gode vän Holger Karlssons uppsats Kärleksfenomenet – Kommunitetsliv förr och nu. En studie av ett nygammalt fenomen och dess rötter, för den som vill få en inblick i vad en kommunitet är, och vilka gemenskaper som finns i Sverige idag. Förutom en kortare historieskildring återges resultatet av intervjuer med nio idag aktiva gemenskaper, och sammantaget utgör uppsatsen inspiration och underlag för vidare samtal och funderingar (och visar alternativa sätt att gestalta kyrka).

Ladda ner här (PDF)

Annonser

3 kommentarer

  1. Jag har läst den och tycker den är riktigt, riktigt bra. Det märks att Holger brinner för det här. Personligen har jag forskat mest om kommuniteter och egendomsgemenskap i urkyrkan, och just det tyckte jag var lite tunt eftersom det enligt mig är det väsentligaste när man undersöker olika samfund och kyrkorörelser… men det kan ju också vara så att jag tyckte att det var tunt för att jag inriktat mig på just det området, och jag antar att Holger kunde skrivit mer utförligt men inte hade tid eller rum. Nåväl, här är några av de citat från urkyrkan som jag har forskat fram (Holger hänvisade dessutom till många av dem i en fotnot):

    Didaché (ca år 90) säger: ”Du skall inte vända dig bort från den som behöver utan ha allt gemensamt med din broder och inte säga, att det är ditt eget. Ty om ni har gemenskap i det oförgängliga, hur mycket mer bör ni inte ha det i det förgängliga!” (Did. 4:8). Barnabasbrevet (ca år 130) säger samma sak (Barn. 19:8).

    I Hermas Herden (ca år 130) kan vi läsa: ”Se efter varandra, hjälp varandra och njut inte ensamma i överflöd av det som Gud har skapat, utan dela frikostigt med er åt dem som saknar. Ty somliga gör kroppen svag genom fet mat och fördärvar den på så sätt, medan de som inte har någon mat får sina kroppar förstörda på grund av att de inte får tillräckligt med näring, och deras kroppar förtvinar. Denna brist på gemenskap är alltså skadlig för er som äger något men inte delar med er åt de behövande. Tänk på den kommande domen! Ni som har överflöd, sök upp de hungriga.” (Herm. Vis. 3:9:2-5). I samma bok heter det också: ”Tänk alltså efter: Du får inte skaffa dig mer än det som är alldeles nödvändigt och tillräckligt liksom en som bor i främmande land.” (Herm. Sim. 1:6)

    Justinus Martyren (100-165) skrev: ”Vi som värdesatte rikedomens och ägodelarnas vinst, lägger nu vad vi har i en gemensam hög, och delar ut till alla som lider nöd.” (Första apologin 14).

    Lukianos, en grekisk satiriker som levde på 100-talet, skrev: ”Kristna föraktar alla ägodelar och delar dem inbördes”. (Perigrinus 13)

    Irenaeus av Lyon (130-200) skrev: ”Istället för tionde, som Lagen beordrade, sade Herren att vi ska dela allt vi har med de fattiga.” (Mot irrlärorna, bok 4, kap. 13, par. 3)

    Tertullianus (160-225) skrev: ”Vi som är ett hjärta och en själ tvekar självklart inte att leva i egendomsgemenskap. Vi har allt gemensamt – utom våra hustrur.” (Apologi, kap. 39)

    Cyprianus (200-258) skrev: ”Det som bedrog många var en blind tillgivenhet till deras arvegods, de var inte fria och redo att göra sig av med dem, därför att deras ägodelar höll dem i kedjor… Herren varnade oss för detta när Han sade: ’Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig.’ Om de rika gjorde detta, skulle rikedomen inte vara deras fördärv, om de samlade skatter i Himlen skulle de inte ha en fiende och en tjuv inom sitt eget hushåll, deras hjärta, tankar och omsorg skulle vara i Himlen om de hade sina skatter där. Ingen människa skulle bli besegrad av världen om han inte hade något i världen som skulle kunna besegra honom. Han skulle följa vår Herre obehindrad och fri såsom apostlarna och många andra gjorde på den tiden, och som många har gjort ända sedan dess: genom att lämna familj och ägodelar bakom sig för att binda sig själva oskiljaktigt med Kristus… Vilken lön får vi inte av vår Herre när Han bjuder oss att förakta vår egendom! Vilken rik kompensation Han ger oss för de små, obetydliga uppoffringar vi gör i den här världen!” (Om avfällingarna, 11-12)

    Slutsats: Det var bättre förr.

  2. Mycket intressant och upplysande läsning!

  3. Tack för uppsatsen! Mycket intressant läsning.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s