Elof: Det går?

15 kommentarer

  1. mkt spännande!

    • Verkligen, de har verkligen lyckats starta en egen valuta som verkar fungera utmärkt. Kul med praktiska alternativ till systemet (även om deras system är snarlikt det gamla – pengar o banker osv).

      Jag har bott i fortaleza typ ett år och aldrig hört talas om detta tidigare, men jag ska dit om några veckor så då ska jag försöka göra ett besök i Palmeiras. Verkar superspännande.

      • berätta gärna lite om du kommer dit…

        • Nu har jag besökt Palmeiras. Var där häromdagen i någon timma och pratade med de som håller i projektet. Mitt intryck är att det är superbra, det förefaller vara ett genuint och hållbart alternativ till systemet, om än något bräckligt. De är fortfarande till stor del beroednde av omvärlden, inte minst genom att de behöver ekonomiskt bistånd för att införa och upprätthålla den alternativa ekonomin. Men trots detta så har de visast sig fungera utmärkt, de har haft sin egen valuta i 6 år typ och det verkar som det minskar den ekonomiska sårbarhet som normalt finns i liknande områden.

          Jag har samlat ihop en del material och funtar på att skriva nåt mer utförligt, men isof återkommer jag.

          • låter toppen. kanske som ett gästinlägg här på bloggen? ser fram emot att ses

            • Absolut, det vore superkul. Jag hör av mig om jag lyckas få ihop någonting intressant. Até Frizon!

      • Det är spännande ja. och visst påminner det om det gamla systemet men det måste ändå vara en viss gradskillnad i hur ”babylonskt” det är?

        Oavsett detta tycker jag det visar att lite kreativitet och överlåtelse åt en gemensam idé kan välta omkull världsmarknadens inflytande på en gemenskap.

  2. absolut!

    • sorry, jag fattar aldrig detta med att svara på rätt ställe.

  3. Jag fattar inte riktigt vad som är med poängen med annan valuta när det funkar på exakt samma sätt ändå? Det är väl som att protestera mot Sveriges ekonomiska system genom att flytta till Norge med deras valuta? Eller vadå?

    • Grejen är ju att de inte är bundna till det världsvida ekonomiska systemet, utan ahr lyckats bygga upp ett samhälle vid sidan och utan hjälp från Marknaden.

      • Men de har ju en egen liten miniMarknad?

        • Det spännande med det hela är inte hurvida det är perfekt eller att det inte skulle vara ett halvkasst system i sig, utan att de lyckats visa att vi inte behöver det stora Systemet för att bygga upp nått eget. Den övergripande myten i västvärlden är ju just det att vi MÅSTE vara en del av den världsvida och allsmäktiga Marknaden för att klara oss. Detta visar att det i alla fall finns möjlighet till alternativ.

  4. Den som är satt i skuld är inte fri. Vi ska ha en skuldfri valuta som ger oss tid att ta hand om varandra


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

