Elof: Hur vet jag?

det finns ett sätt vi kan försöka ta reda på om jag försöker följa Jesus eller bara beundrar honom. Genom att ställa mig frågan: ”Om Jesus storyn visade sig vara falsk, skulle det ändra det konkreta sättet jag lever på?”

Om svaret är Nej på den frågan, så  måste jag börja fundera på om jag inte bara beundrar Jesus och den kristna tron som en vacker tavla, eller berättelse eller musikstycke.

Om svaret är Ja på den frågan, så kan jag i alla fall veta att jag försöker följa Jesus, oavsett hur bra jag lyckats..

så tänker jag när jag tvivlar på min egen tro..  är det tron eller Gud jag tvivlar på då?

Annonser

20 kommentarer

  1. Bra fråga. Men det skulle fortfarande vara en väldigt bra livsfilosofi så jag skulle nog ändå ta vara på bergspredikan och liknande. Men det är klart jag skulle förändras om det visade sig vara falskt. Men det är det ju inte. 🙂

  2. Jag vill faktiskt inte vara klurig, men vad menas här med ”falsk”? Betyder det ”påhittad”? Eller betyder det ”oanvändbar”? Eller ”osammanhängande”? Eller ”missvisande”?

    Craxyknas. Är bergspredikan verkligen en bra livsfilosofi om Guds rike och uppståndelsen inte kommer? Blir det inte rätt bortkastat med ett kors utan uppståndelse, att älska sina fiender och det enda som kommer ur det är att man dödas?

    • Det du jonas.. jag valde det ordet för att det just skulle väcka tanken kring vad vi menar med falsk… så jag svarar helt enkelt inte på vad jag menade..

  3. Tvivlet, antingen det gäller den egna tron eller Gud själv är är nära släkt med den klassiska själavårdens begrepp den ”mörka natten”, (jfr Johannes av Korset och m Theresa) en prövning i Kristi efterföljd. Jfr Kristi ord till S:t Petrus ”Gå bort satan” och Herr bön i Getsemane. Tron år ingen dans på rosor, det var en törnekrona han bar och en förbannads död han dog innan den årorika uppståndelsen.

    Tvivlet är ingen synd utan en del av växten i tron, en del av vår kallelse till att bli delaktiga av gudomlig natur, 2 Pet.

    KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN!

    Jörgen

  4. Precis, Elof. Alltför många kristna lever exakt som alla andra. Om vi tar vår tro på allvar måste vi leva annorlunda.

  5. Jag tänker faktiskt nästan tvärtom…. Och jag har kommit fram till att jag tycket att Jesu budskap är så bra att även om det vore uppdiktat så är det det bästa som sagts ändå. Så även om Jesus inte var Guds son eller ens har existerat så vill jag ändå leva efter evangeliets budskap. Att älska sin nästa. Tron på fred. Jag tror fullt ut och ärligt att det bara är Jesu budskap som ytterst kan frälsa världen.

    • För mig handlar det om hopp och lidande. lidande och ondska går inte att förklara, men går att stå ut med om hoppet om det kommande riket är verkligt, men är det inte verkligt, de dödas uppståndelse t.ex. eller att Gud en dag skall torka alla tårar, så är Jesu budskap inte ett hopp för de fattiga, de lidande, de sörjande, de nakna, för mig..

      Ta mig inte fel, jag menar inte att det är endast är vettigt i sluttiden, eller efter Jesu återkomst, jag tror i högsta grad att Jesu budskap leder till ett bättre, schysstare, goare liv här och nu, men det gör detta för att det även håller i evighets perspektivet.

      Sen är min fråga egentligen inte, är det sant eller inte, utan min fråga ovan handlade om jag nu skulle tappa tron, på nått sätt inse att Jesus och budskapet inte är nått att ha, skulle mitt liv se annorlunda ut?
      Jag tror inte Jesu budskap är vettigt i ett utifrån perspektiv, vi kan inte genom att endast resonera oss fram med våra hjärnor i nått slags lab komma fram till att Jesus budskap är det bästa oavsett om Jesus och storyn är falsk eller inte.

      Hänger du med hur jag tänker?

      • Jag förstår hur du tänker. Men jag tror at Jesu budskap är världsfrälsande oavsett om Han faktiskt var Messias eller inte. Det är helt enklet det bästa som någonsin sagts.

  6. Samuel Varg. Väldigt intressant. Även min tro kretsar mycket kring Jesus budskap och ibland känner jag som du. Dilemmat som jag skrev ovan är att Jesus budskap handlar mycket om det kommande riket, om man tar bort detta så återstår mycket litet (inget?) av budskapet. Eller? Om Jesus väg inte till slut leder till mer omfattande förändringar av världen, är det då verkligen meningsfullt att offra liv och lem på detta?

    • Om Jesus inte uppstod så kanske ett Kristusrike kan komma ändå? Kanske kan vi, utifrån Jesu ord, skapa detta Utopia.

  7. Jag håller inte med dig Samuel. Jesu budskap kan se gott ut vid första anblicken för en otroende, men i praktiken är det en dårskap. Om man inte bara studerar Jesu ord utan lever enligt dem så innebär det ett hårt och tungt liv där man avvisar egen njutning för kärleken till Gud och till nästan. Det är det perfekta livet om det finns en Himmel, men ett visserligen snällt men bortslösat och korkat liv för en otroende.

    Och rent historiskt har ingen människa någonsin efterlevt Jesu bud till punkt till pricka, så ett Bergspredikan-utopia är omöjligt här på jorden. Och det är ju precis det Bibeln säger.

    • Jag säger inte att vi kan skapa en värld som är felfri. Det jag menar är att även om Jesus inte skulle vara Messias så tror jag att det budskap han predikar är det som kan rädda världen undan krig och orättvisor.

    • Med en Utopi menar jag inte ett bokstavligt himmelrike utan en värld där krig, fattigdom och orättvisor är (så gott som) borta.

      • tro dock att Jesu bud är omöjliga att följa utan Hjälparen…dock inte sagt att man inte kan ta till sig något av Jesu undervisning och praktisera den även om icketroende, det vore ju helt galet att påstå något sådant, men ändå: Guds rike är så mkt mer än fina tankar, det är också livet i Anden, något som ingen av oss kan skapa på egen hand. (tex bota sjuka, profetera etc…)

        men jag förstår din tanke 😀

        • Jag tycker Mahatma Ghandi är ett bra exempel. Hindu och inte alls kristen men han ansåg att Jesu bergspredikan var det bästa som sagts och att den var nyckeln till värdsfred. Han åstadkom en del med dom orden som levnadsguide. 🙂

          • Rättelse: Hindu OCH kristen, han påstod sig vara ”hindu, muslim, buddhist, jude och kristen”.

            Men jag förstår hur du tänker, Jesu ord kan leda även dem som inte menar att han är Herre. Det tyder ju på att Hans väg är den rätta. Nu tror jag vi är överens.

  8. Det är troots allt inte budskapet som är budskapet utan budskapet år ”Trons mysterium” att ”Din död förkunnar vi Herre och den uppståndelse bekänner vi, till dess du återkommer i härlighet. Vi bekänner inte ett budskap utan Gud kommen i köttert.

    • ja.. vi skrev en post om det ett tag tillbaka, att vi som kristna både måste predika Budskapet OM Jesus, men också Jesu Budskap. De två behövs för att evangeliet skall vara fullt.

  9. Vilket intressant samtal! Jag är helt inne på Samuel Varg Thunbergs linje; Jesus budskap funkar även om det är en saga. Många sagor är superbra. Samtidigt, som jonas är inne på, så behövs någon slagt ”tro” på att revolutionen någon gång kommer, och att världen blir det som Jesus beskriver och lever ut. Men är det verkligen meningslöst att leva och dö för detta, om riket inte kommer? Jag tror nog inte det, det känns ändå som det bästa kortet att satsa på. Men kämparglöden blir ju starkare när vår tro på guds fredsrike styrks av exempel som pekar på detta håll. typ som Ghandi. Låt oss bli sådana exempel!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s