Elof: Tråkiga nyheter

Det här är inte lätt att skriva. Som några av er vet pluggar jag till präst för svenska kyrkan och kommer strax gå in under deras ämbete. Svenska Kyrkans domsnämnd hörde av sig till mig för en dag sedan och ville tala med mig om min prästvigning. De sa att de hade läst igenom saker jag skrivit på internet (bland annat här på Kristen Underjord) och sa att vissa saker var helt okej, t.ex. att jag kommenterade på andras bloggar osv, eller skrev insändare och så. Men att driva en blogg med så tydligt fokus som Kristen Underjord var inte förenligt med de prästlöften som jag är på väg att gå in under.

De gav mig tills idag att tänka och nu har jag tagit beslutet att lägga ner Kristen Underjord och det arbete som vi gjort. Det är som sagt inte lätt för mig, men krävs det av mig för min tjänst inom Kyrkan så skall jag inte säga emot. Därför låter jag bloggen ligga kvar i några veckor till, så ni som vill får chans att kolla hit en sista gång.

Jag vill tacka alla för eran hjälp, ert stöd och era böner. Tack för att ni kommenterar och har varit en del av arbetet med Underjorden.

Guds frid

vi ses i Svenska Kyrkan.

14 kommentarer

  1. amen
    låt oss alla förenas under mottot: ”att vara kristen är att vara som folk är mest”

  2. efter att ha stirrat på ditt inlägg i tio minuter insåg jag att det var dags att prisa gud för almanackan.

  3. Vadå? Jag förstår inte? Vad är det vi diskuterat här som går stick i stäv med prästlöftena?

    Går det inte att hitta en utväg, t ex att en annan tar över rodret på kristen underjord?

    Går det inte att ha kvar kristen underjord men inte bloggen?

    Och återigen, vad är det vi har diskuterat här som inte är förenligt med prästlöftena?

  4. Kära vänner, se efter i kalendern och inse faktum..
    Elof fick oss alla till dumma sillar. 😀

    April, april på dig själv Elof! pax

  5. Din filur! Jag är en dum sill!!!!

  6. Usch. Här hann jag bli förgrymmad på svenska kyrkan! Illa. Så lurad! 😛 haha.

  7. Elof din gamla räv, dock såg jag igenom det omgående. Du skulle aldrig böja dig inför svenska kyrkans piska 🙂

  8. AAAARGHH!!! SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!!!

    Åh pust och flämt och stön.

    Haha, jag lästa Tomas inlägg innan jag skrev mitt men jag fattade inte vad detta hade med ”almanackan” att göra så jag brydde mig inte om det.

    Jag måste erkänna elof din filur att du allt fick mig.

  9. 🙂

    Sen finns det ju alltid en allvarlig underton i alla skämt (säger glädjedödaren). Så även detta skämt kommunicerar.

    • Ja vad skulle jag t.ex. göra om svenska kyrkan nu krävde av mig? Sen att folk verkligen gick på det säger ju antingen en del om hur svenska kyrkan både verkar, men också hur folk ser på den.

      • jo. jag gick faktiskt inte på det alls, trots att jag kanske är den mest kyrkokritiske här.

        och jag tyckte det var roligt.

        sen hoppas jag ju på att ni präster och pastorer som följer jesus förr eller senare skulle klättra ned från era ämbeten o satsa på fria grupper istället. vi behöver er!

        • .. och vi stora ämbetsbärare behöver er kritiska fria grupper. Men jag hoppas att vi en dag får se en enhet där vi inte behöver identifiera varandra sådär..

  10. pust.. var lite rädd där ett tag!

  11. Shit alltså, trodde nästan på det först. Ja ja tur att det bara var ett april skämt.

    Ha det gött!

    Peace!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

