Samuel: Erfarenheter av Downshifting

mintaxibil

mintaxibil

För drygt ett år sedan sa jag upp min heltidtjänst för att istället jobba mindre. Det är det som kallas downshifting.

Jag började jobba heltid efter en utbytestermin i Sydafrika. Jag var i behov av en stadig inkomst och eftersom jag redan innan hade kört taxi förut var det lätt för mig att få jobb. Men efter ett tag började det slita otroligt på mig på fler sätt. Dels rent fysiskt blev jag mycket trött, kunde börja hallucinera att det var var djur på vägen och annat skumt, men socialt var det också en jobbig sits eftersom chefen ville att jag skulle jobba när jag ville umgås.

Samtidigt märkte jag själv hur mammon tillvänd jag blivit. Jag gjorde mycket saker som inte en kristen ska göra och det började växa fram en längtan att förenkla mitt sätt att leva. Så tillslut gjorde jag ett av få aktiva val jag gjort i mitt liv. Jag sa upp mig för att istället jobba extra, vid behov som det heter (det syftar på deras behov men i verkligheten blir det mitt behov). I praktiken funkar det så att jag ringer dom dagar jag vill jobba men vill jag ha ett schema så kan jag skicka in dom dagar jag vill jobba så får jag det också. Men för mig är det skönast att bestämma dag för dag. Det har fungerat jättebra överlag. Brukar snitta 12 arbetspass i månaden, ungefär 90 timmar istället för 180.

Visst får man ändra på sin livstil vilket kan både ta lång tid och ibland kännas knepigt. Jag går sällan ut på finare restauranger numera vilket jag hade råd med förut. Jag har inte varit på många bio besök heller. Mina kompisar har mycket finare skidor och jag kunde inte följa med dom till alperna. Samtidigt har jag en helt annan ork och har sakta men säkert börja leva i mer efterföljelse. Fortfarande har jag mycket att lära mig själv i hur man inte slösar bort pengar men det känns som att jag har fått en mycket bättre riktning på mitt liv.

Ett moraliskt dilemma för mig nu är att jag har det mycket bättre än mina arbetskamrater.

4 kommentarer

  1. Ett klokt beslut att gå ner i arbetstid och det är ju helt klart ett privilegium att kunna jobba på det sätt du beskriver. Jag hoppas att jag ska kunna arbeta på liknande sätt framöver.

    Jag strävar efter ett liv i enkelhet, kanske t.o.m fattigdom, på tvärs mot gängse normer i samhället. Jag gillar att köpa saker, jag gillar att äga saker. Effektivaste sättet att motverka mina köpimpulser är att inte ha pengar. Samtidigt som minskning i arbetstid gör att jag får mer tid till sånt som jag egentligen tycker är viktigt och roligt.

    Det är klart att mindre pengar betyder mindre möjligheter, men det finns väldigt mycket att göra som inte kräver pengar. Många fritidsnöjen kostar pengar, men är inte det en effekt av överflödssamhället vi lever i? Varför går vi på stan och fikar med en kompis när vi kan sitta hemma och fika med samma kompis?

    Jobba mindre, lev mer.

    frid

  2. Nice! Det är så spännande och inspirerande att höra såna här berättelser. Tack.

  3. Egentligen är det inget fel att tjäna pengar, frågan är vad man gör med dem. Men det är förstås sant att om man blir överstressad ska man tagga ner lite. Dock tror jag inte att downshifting är för alla, men jag tror att de konsekvenser av downshifting som du nämner (mindre fina restauranger och biobesök och skidresor) är till för alla.

  4. Tack för att du delade detta med oss.
    Jag skulle vilja införa ett annat begrepp också: lågväxel.
    Alltså att man funderar på vilken växel man vill göra på redan innan man börjar köra.
    I mitt fall som student så är livet enormt hektiskt och jag har bestämt mig för att inte yrkesarbeta mer än 75% när jag väl är klar. Den resterande tiden tänker jag använda till att i första hand vara med min familj.
    Sverige är ett fantastiskt land på många sätt och ett exempel är att man i Sverige har rätt att gå ned till 75% medans ens barn inte är äldre än 8 år.
    Lågväxel innebär för mig att livet inte behöver gå så snabbt, utan kan få lunka på och genom att köra på min lågväxel så tar jag mig fram i de flesta terränger.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

