Elof: En andlig övning

Genom att jag just nu genomgår en ganska ruffig period så har jag återvänt mer och mer till en andlig övning där jag genom att andas och sitta schysst påminner mig om mitt beroende av Jesus och Guds nåd för att orka och kunna leva i hans efterföljelse. Detta är ett sätt att be den klassiska Jesus bönen på.

Herre, Jesus Kristus, Guds son, förbarma dig över mig, en syndare

Jag sitter i en ställning där jag knäböjer och har en kudde mellan mina vader och mina lår, på en matta så knäna klarar av att sitta så ett tag. Sen sitter jag så rakt jag kan med ryggen och knäpper händerna eller låter de vila i varandra.

Sen andas jag lungt med magen, in genom näsan och ut genom munnen. För varje andetag jag andas in så säger jag/tänker jag/ber jag ”Jesus Kristus, Guds son…”. I detta påminns jag om vem som är fokus i mitt liv, vem som uprätthåller världen, att Jesus är Befriaren, Kristus, Messias, Guds son! När jag andas ut så säger jag/tänker jag/ber jag ”..förbarma dig över mig, en syndare”. Denna mening kommer från Jesu liknelse om publikanen och farisén. Där den senare säger ”Herre, tack för att jag inte är som denna publikan!” medan publikanen bad ”Gud förbarma dig mot mig en syndare.” Sedan upprepar jag allt för varje andetag, efter ett tag kommer orden i huvudet automatiskt, och jag kan koncentrera min bön på att antingen bara vila inför Gud, eller att be för andra ämnen.

Jag är ganska lik farisén ofta, jag tänker ibland att ”nu bad jag snyggt”. Denna bön påminner mig om att bönen inte är något annat än att komma i kontakt med den Helige, och att jag skall leva och vandra ödmjukt i Guds skapelse. Att jag är beroende av Gud. Att posta ett sånt här blogg inlägg kan ju lätt tolkas som att jag vill skryta med min andlighet, så det är lika bra att säga det, jag skriver detta för att jag är kass på att be och leva i bönen, men denna övning har i alla fall hjälpt mig att bli bättre, så jag hoppas den kan hjälpa andra.

13 kommentarer

  1. Gott att läsa! I den bönen är så mycket inneslutet, somliga menar till och med att hela evangeliet ryms i den! Och det bästa med den är att den kallar Gud för ”Herre” och bedjaren för ”syndare”, det är ett perspektiv som inte går av för hackor!

    • Hej broder, ja den rymmer mycket, det är väll både styrkan och svagheten med den tänker jag, att man kan komma med hela sig själv och få plats med det man lägger in i den.
      ber du den ofta själv?

      • Oh ja, den har kommit att betyda mycket för mig. För en fin introduktion av bönen i skönlitterär form rekommenderas boken ”En rysk pilgrims berättelse” varmt.

  2. Hej! Jag tycker att det låter som en härlig bön. Får ”testa” den imorgon.

  3. för den som liksom jag lätt får ont i kroppen när man sitter med endast en kudde mellan vad&lår rekommenderas en klassisk bönepall. mycket bra.

    • en bönepall skulle jag också föredra, men då måste man va händig eller hitta en som någon annan varit händig för 😉

  4. även jag gör denna böneövning emellanåt, även om jag använder mig av en annan sittställning. min erfarenhet är att det är en väldigt nyttig övning.

  5. Min erfarenhet är att man också med fördel kan använda andningsböner på andra sätt. Under perioder där Guds ande tryckt speciellt på vissa punkter i mitt liv har jag ibland formulerat en andningsbön som jag sedan försökt att be/andas så mycket som möjligt under dagen. Detta har påmint mig om Gud och Guds närvaro på ett sätt som känts positivt.

  6. Första gången jag hörde talas om den så tänkte jag ”Var det där så mycket att komma med”. I jämförelse med Fader vår eller Franciskus bön är det en riktig kortis. Men kanske ligger det något i det Mikael nämnde, att ”hela Evangeliet ryms i den”. Jag ska också börja använda den framöver.

    Har själv utstakat ett schema med tideböner. Jag kom fram till att det finns fyra sorters böner (förenklat): Lovprisning/tacksägelse, bön om hjälp, bön om förlåtelse, bön m beskydd från det onda. Med detta som mall började jag dagen med lovprisning för den nya dagen och tacksägelse för allt Guds verk, på mitten av dagen bad jag om hjälp att kunna tjäna Gud under dagen, vid middagen bad jag om förlåtelse att jag inte klarat av detta och mot natten bad jag om skydd från det onda och att jag ska kunna få vakna upp en ny morgon. Detta har bleknat lite med tiden men nu har jag börjat fundera på att ta upp det igen.

  7. hej. det här har inte så mycket med inlägget att göra som några av kommentarerna. Apropå bönepallar: Är det någon som vet vart man kan köpa såna? Jag har nämligen funderat på att skaffa mig en, men jag är inte så jättehändig.
    för övrigt så vill jag säga att inlägget inspirerade mig mycket, och jag ska ”prova” den bönen imorgon. 🙂

  8. På samma sätt kan man nyttja ”Trishagion”: ”Helige Gud, helige Starke, helige Odödlige, förbarma dig över oss.

    Förutom att anpassa andningen till bönen är de båda bra att gå i takt till.

    För den som önskar en verkligt heltäckande förbön vill jag visa på ”Stra böneföljden ur den ortodoxa traditionen,

    Stora böneföljden
    I frid må vi bedja till Herren / Herre förbarma dig.
    Om vår egen och om alla människors frälsning.
    Låt oss bedja till Herren / Herre förbarma dig
    För kyrkan och hennes tjänare, om gemenskap mellan alla människor av god vilja; om hela skapelsens frid. Låt oss… / Herre…
    För alla plågade och betungade; för alla sjuka, lytta och gamla.
    Låt oss… / Herre…
    För alla ensamma och vilsegångna; för alla som inte söker Gud
    Låt oss… / Herre…
    För alla förtvivlade och kärlekslösa, för alla fåfänga och avundsamma: för alla hatiska människor. Låt oss… / Herre…
    För våra fiender och vedersakare; och för alla våra vänner, välgörare och kära.
    Låt oss… / Herre…
    För alla döende, vilkas stund nu är inne. Låt oss… / Herre…
    För alla som saknar någon som i kärlek tänker på dem; för alla som människor förskjutit. Låt oss… / Herre…
    För alla vi själva gjort bedrövade. Låt oss… / Herre…
    För alla som försyndar sig mot skapelsen, mot materien och mot ordningen; för alla våldsmän, mördare och härskare som är utan barmhärtighet mot de värnlösa. Låt oss… / Herre…
    För alla som skändar kärlek, renhet och trofasthet. Låt oss… / Herre…
    För alla som missbrukar ställning eller makt; för alla som bygger egen vinning på nästan lidande och död. Låt oss… / Herre…
    För alla som åter oskyldiga lida. Låt oss… / Herre…
    För alla som genom olyckor, våldsdåd, krig, förföljelse, förtryck och slaveri måste lida döden. Låt oss… / Herre…
    För alla föräldrar och barn som bevisar varandra för lite kärlek.
    Låt oss… / Herre…
    För dem som blir mycket ärade. Låt oss… / Herre…
    För alla som fallit offer för svagheter och laster; för dem som är trälar under lidelser och begärelser. Låt oss… / Herre…
    För … // Låt oss… / Herre…
    I vår egen syndfullhet och själviskhet. Låt oss… / Herre…
    Att vi må bli befriade från sorg, nöd och ångest. Låt oss… / Herre…
    Att Skaparen till sin ära måtte nyskapa oss till sin avbild. Låt oss… / Herre…
    I gemenskap med vår saliga moder, den alltid rena jungfrun Maria, de heliga N och N samt alla helgon ber vi varandra om tillgift och överlämnar oss själva och hela vårt liv åt Kristus, vår Gud
    Åt dig Herre, / Amen.

    Jag älskar den, den bär fram hela skapelsen inför Gud.

    Och Tidegärden som stomme i bönen, eller som skinnet om skyddar hela kroppen. Och den är så underbart oberoende av min egen sinnesstämning.Och så anpassningsbar till min vardag, en om dagen och Psaltaren på 2 – 3 månader eller Psalterium Monasticum med sju böner / dag och hela Psaltaren varje vecka.

    i Kristus
    Jörgen Thorhard


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

