anton: kärlek och lydnad

Den senaste tiden har jag funderat lite på förhållandet kärlek/gärningar/lydnad. Det som följer i detta inlägg bör ses som öppna funderingar, där ni bjuds in att delta och mer än gärna bidra med tankar eller erfarenheter.

Jag tänker ungefär så här, att å ena sidan har vi alla dessa texter om ”bud” och annat man som lärjunge ”bör” göra/leva efter etc. Till exempel det mesta av Jesu undervisning, kanske bäst illustrerat av bergspredikan men även annat.

Å andra sidan: Jesu främsta bud är att vi ska älska Gud och varandra, och Paulus skriver att alla hans gärningar är för intet om de inte utgår från kärleken (1 Kor 13).

Så hur ska man tänka rent praktiskt? Ska jag som lärjunge vara passiv tills jag känner att jag fått kärleken, eller ska jag likt fariséerna utföra ett gäng goda gärningar och möjligen försumma hjärtat på vägen? Att handla gott mot andra är väl kanske det som menas med att älska varandra, men min personliga erfarenhet är att hjärtat ändå inte alltid är med.

Hur tänker du? Tips mottages tacksamt!

6 kommentarer

  1. Det viktigaste är tron. Av tron och endast av tron är vi frälsta. När vi har tron börjar vi älska. Ju mer vi söker Gud ju mer älskar vi. Och ju mer vi älskar desto mer goda gärningar gör vi.Det ska börja i tro, sedan kärlek, sedan handling.

  2. Anton. Jag tror du varit inne på detta tidigare? Som jag ser det är det dubbla kärleksbudet sammanfattningen av vad tex Jesus undervisning och övriga befallningar. Kärleken är alltså inget som kompletterar Jesus befallningar. Jag ser inte kärleken som något enbart inre, kärlek är också praktisk handling. Lika väl som en inre känsla av kärlek kan driva till handling, så kan också yttre handling ge oss mer kärlek, tex tror jag detta gäller fiendekärleken. Vi älskar inte våra fiender för att vi tycker om dom (dom är ju våra fiender!) – snarare gör vi gott mot dom och då får vi också på sikt lättare att tycka om dom.

    • jo, möjligen skrivit något liknande tidigare, i så fall är det en omedveten upprepning!
      mm, jag är inne på samma linje som dig där med att handling föder kärlek, men samtidigt känns en del ”goda” handlingar drivna av någon slags egoism…typ ”jag ska visa min stora kärlek” eller ”jag är att en hyvens tjänare” snarare än nästans bästa. fortfarande svår ekvation.

      fortsätt gärna samtalet!

  3. Passivt väntande känns aldrig rätt. Vad är kärleken du väntar på? Tänker du att du ska känna nåt slags förälskelse till alla människor du stöter ihop med? Som exemplet Jonas ger, älska våra fiender, att vi ska älska betyder inte att vi ska tycka om.

    Ett litet exempel från st Franciskus liv: Tidigt i Frans omvändelse medan han fortfarande jobbade i sin fars butik kom det in en spetälsk tidigare. Frans var allmänt sjuklig och livrädd för spetälska så han körde ut tiggaren. Men ändrade sig sen, sprang i fatt tiggaren och gav honom pengar men med avsmak, undvek att röra honom och så. Började gå tillbaks men ändrar sig återigen, springer efter tiggaren och kysser nu hans händer och ansikte.

    Jag tänker att det går att ‘träna’ sig till kärlek. Men en får ju aldrig falla i nåt slags självgott martyrskap.

  4. Jag tror att vi ska älska de vi får. Det finns gott om människor i våra liv. Det är helt enkelt de vi ska älska – vilket inte betyder ‘hysa varma känslor för’ utan ‘göra mot dem vad de behöver av oss’.

  5. Kärlek är inte endast en ljuv känsla i hjärtat utan också en viljeinriktning, det finns en gammal själavårdsregel som säger att viljan till tro räknas av Gud som tro, då blir det en logisk analogi att viljan att älska räknas av Gud som kärlek. De saliga i Mat 25:31 ff är inte ens medvetna om sin kärlek, sina goda gärningar.

    i XC
    Jörgen Thorhard


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

