elof: språkförbistringen

jag blir så knäckt ibland. trött och sliten, opeppad och nedstämnd när det lätt blir oviktiga diskussioner och argument kring saker på nätet som egentligen med grundar sig på att man just diskuterar via nätet och inte har ett riktigt samtal där man möts öga mot öga, med tonlägen, kroppspråk, snabba förklaringar osv. Självklart skall man forsätta snacka via nätet ändå, men jag undrar på vilket sätt tycker ni bloggare och läsare att man skall förhindra onödiga problem?

Nu växer kristen underjord, både med läsare och med bloggare, jätte kul. Men ju större det blir desstu mer måste vi se till att det är en skön stämning och att det är konstruktivt här inne, hur gör vi det på bästa sätt tycker ni?  vilka fallgropar finns det?

(EDIT: observera att ajg inte syftar direkt på samtal som skett här på bloggen det sista, även om vi talat förbi varandra där också, utan tänker mer allmänt på situationer jag hamnat i under mina blogg och forums äventyr.)

GIVNA FÖRSLAG PÅ HUR MAN KAN KOMMENTERA:

– Kort och koncist, tänk mer på det som korta meningar och som ett vanligt samtal än långa insändare.

– är det något som bara är intressant för de två personerna som disskuterar, tänk på om det passar sig bättre att ta via mail med den personen.

-Betona; det är är min ståndpunkt/synvinkel, typ så här läser jag texterna om Jesus, snarare än lyfta fram objektiva och universella sanningar.

– va inte rädd för att va oense.

8 kommentarer

  1. Tyvärr tror jag vi är rätt så splittrade, osammanhängande och förvirrade utanför nätet också. Så länge man inte möter Andra så är det lätt att intala sig att man är tydlig och sammanhängande, men i mötet med andra visar sig komplexiteten. Jag förstår frustrationen, men tror inte man ska se det som ett nederlag. Det är ibland bättre med förvirrande samtal än att man inte möts alls.

    En sak jag tror är bra är att tänk på det hela mer som ett IRL-samtal än som en serie insändare. Skriv kort och om en sak. Hellre fler korta kommentarer om en sak, en långa ”uttömmande” historier och utläggningar.

  2. ja jo jag håller med, men jag tycker ändå att det går snabbare och är enklare att kommunicera ”på riktigt” än via nätet, däremed inte sagt att det inte blir missförstånd.

    men det var inte det posten ovan ville få fram, utan konstruktiva tips (som du ger ett bra) så alla kom och fyll på mer så att vi blir bra på att ha förvirrade samtal här också.

  3. Jag vill bara förtydliga och säga att min kommentar och mitt råd inte alls var specifikt riktad till Elof, utan beskriver tillståndet i den teologiska delen av bloggvärlden i allmänhet. Det är mycket språkförbistring. Jag är själv ofta en del av detta, och missar frekvent att lyda mina egna råd angående god kommunikation i bloggosfären.

  4. kort, koncist och sakligt.

    Betona; det är är min ståndpunkt/synvinkel, typ så här läser jag texterna om Jesus, snarare än lyfta fram objektiva och universella sanningar.

    läsa de andras inlägg många gånger innan man själv skapar motkommentar (har själv missat detta flera gånger i min iver). Syftet är ju att förstå, inte att förstås

  5. kort, koncist och sakligt.

    Betona; det är är min ståndpunkt/synvinkel, typ så här läser jag texterna om Jesus, snarare än lyfta fram objektiva och universella sanningar.

    läsa de andras inlägg många gånger innan man själv skapar motkommentar (har själv missat detta flera gånger i min iver). Syftet är ju att förstå, inte att förstås.

  6. Ett tips är att låta bli dubbelinlägg.

    Haha, kunde inte låta bli, förlåt Alfmarkus 🙂

  7. Man behöver inte vara så rädd för att vara oense. Bara man inte mobbar nån. Jag tror man vet skillnaden, även i text.

  8. haha, jo det är ett bra tips micael. ska försöka jobba på det


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

