Skäggens diktatur

När man kollar på Kristen Underjords läsarna och diggarna, de som är med i samtal i dessa ämnen och tankar som väcks, så är det väldigt ofta människor med skägg, eller förmågan att i alla fall få något som kan liknas vid skägg. Alla kristen underjords bloggarna just nu är skäggdugliga, det är som att det bara är folk med förmågan att få skägg har nått att säga. Som att det är ett handikapp eller i alla fall en nackdel att inte kunna växa ut ett skägg.

kort alltså, var är kvinnorna på kristen underjords bloggen?

vi är halva…

7 kommentarer

  1. vi är här! eller iaf jag. som läsare. men håller med. vi är tydligt del i vårt eget förtryck, vi kvinnor.

    (för övrigt vill jag bara påpeka att vissa av er bloggares skäggduglighet kan diskuteras…:))

  2. Bra tråd! Man skulle också kunna vända på frågan, vilket min fru ofta gjort; varför är vi män i bloggvärlden när kvinnorna uppenbarligen är någon annan stans?

    Ytterst finns väl svaret på frågan i att kvinnor sedan något århundrade tillbaka förpassats till det privata, medan män regerat i det offentliga rummet. Men hur kan man praktiskt och konkret motverka gå bortom denna dikotomi? Funderar ofta över detta. En utgångspunkt för oss män skulle kanske kunna vara att det är vi som måste ändra oss, inte kvinnorna. Om alla män slutar blogga ett tag, kanske skapar vi då rum för kvinnor? Eller så skapas helt nya forum, som i grunden är mer jämlika. Vad vet jag.

  3. Hejhej. Nu kände jag mig utmanad att kommentera här. Jag är alltså tjej. 🙂
    Jag har varit en trogen läsare i några månader nu (vet inte riktigt varför jag inte har kommit mig för att kommentera. Men det kanske det blir ändring på nu då.) och jag måste bara säga att det är så grymt uppmuntrande att läsa vad som skrivs här. Jag var på frizon 2007 och hörde en viss Shane Claiborne prata, sen köpte jag hans bok och läste, och det senaste året har inneburit en massa nya tankar och funderingar och insikter. Mycket handlar om social rättvisa, om vad jag gör med mina (eller rättare sagt Guds) pengar och om att leva i en annan sorts gemenskap än vad jag gör nu (där jag träffar mina kristna vänner och syskon i församlingen några gånger i veckan på sin höjd, utan att för den sakens skull dela livet med dem). Och i början av mina funderingar så var jag rätt nedslagen för att jag inte kände någon mer som brottades med samma funderingar. Så bland annat den här bloggen har varit till stor uppmuntran, för genom den har jag insett att det finns kristna i sverige som verkligen vill ta Jesus ord (och kanske framför allt handlingar) på allvar. Nu ska jag och ett gäng vänner träffas i januari för att planera ett kollektiv som vi vill starta upp till hösten. 🙂 Så vet det, bröder och systrar, att den här bloggen verkligen har uppmuntrat och utmanat åtminstone mig. 🙂

    Nåd och frid. /Sofia

  4. Sofia och Klara: Kul att ni ger er tillkänna, och kul att ni känner er inspirerade, hoppas vi får höra mer av er framöver..

    gött

  5. Sen har vi ju en Evelina som diskuterade på tråden ”vart kommer ni ifrån”

  6. Jag tror att det här är en fråga som män måste besvara.

  7. På boktips finns det en johanna och en stef som har skrivit dessutom.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

