Samuel: Kan vi skriva på det här?

Lite tråkigt att skriva ett politiskt inlägg till men eftersom diskussionen blev så omfattande så verkar folk vara intresserade av det. Jag skrev att vi blir lurade av politiken och plötsligt dyker ett förslag upp som bevisar min tes.

Moderaterna vill införa ett kontrakt för asylsökande. Meningen med kontraktet är minska utanförskapet för invandrare och förvirringen med olika kulturer. Man ska bli utbildad i vad som det betyder att vara svensk och vilka värderingar man ska ha. Det här menar många är smygrasism. Jag är inte alls säker på det. Tror mer det handlar om ett ärligt försöka att homogenisera Sverige. Kom som du är bara du blir som oss. Det man vill säga är att ni får tro och tycka hur ni vill bara ni kommer fram till dessa slutsatser. Men även om förslaget nödvändigtvis inte är små rasistiskt så är ju Sverige ändå det. Problemet med utanförskapet i samhället beror ju på att vi inte bjuder in dom. Vi tycker det är skönt med segregation. Sverige har på senare tid rört åt ett mer nationalistsikt håll vilket är olyckligt. Firandet av nationaldagen som ett exempel. Det verkar som om politiker tror att nationalism ska stävja problem med segregation utanförskap och rasism. Här är ett tydligt exempel på detta.

Jag blir inte direkt förvånad över ett sådant förslag. Tycker det är ett dåligt sätt att lösa problemen på men det är inte det som får mig att skriva detta inlägg. Det jag undrar helt enkelt är hur vi som kristna ställer oss till detta? Skulle vi kunna skriva på ett samhällskontrakt? Beror det på vad som står i kontraktet eller är det bara att ett samhällskontrakt i sig är fel? Skulle vi ställa upp för asylsökande som känner att deras tro inte tillåter dom att skriva på ett sådant kontrakt?

För att själv svara på min egen undring så tycker jag att detta visar hur lurade vi är. Vi tror att det finns värderingar som staten vårdar. Värderingar som går över tro och kultur. Värderingar som bara finns utan någon slags historia eller bakgrund. Jag tycker att vi som kyrka måste ha mer självförtrroende och säga emot när samhället vill ta över. Vi måste motverka alla nationalism som förminskar kyrkan. Sånt som får oss att tro att vi ska sluta älska folka bara för att man bor eller är född på fel sida av en påhittad linje. Sånt som får oss att tro att kyrkan är underlägsen. Vi måste vara vaksamma så vi inte skriver på kontrakt där vår lojalitet blir kluven. Vi måste vara vaksamma så att vi inte bli rlurade att tro att först är man svenska sen så är man kristen. För det är det politiken vill ha. Kristna som alltid gör som dom säger.

1 kommentar

  1. Att försvenska invandrare? Jag måste ärligt talat säga att jag inte känner mig svensk. Jag är född i Sverige, mina föräldrar är svenskar, ja, hela min släkt är genomsvensk flera hundra år tillbaka (fars sida fårn norrland, mors från sörmland). Men jag känner mig inte svensk. Jag känner mig himmelsk. Jag är född på nytt, och jag är lika mycket svensk som en fjäril är en larv.

    När frågan ”Vad är svenskt?” dyker upp tänker vi ofta på midsommarstänger, köttbullar mm. Det är inget jag är stolt över eller förtjust över, och jag skulle lika gärna klara mig utan det. jag tror det är samma sak med invandrarna. I vilket fall som helst är den uppbubblande nationalismen mycket riktigt oroväckande, Sd lär väl komma in i riksdagen 2010, och då är det skönt att Kristen underjord finns som kan antinationalisera det här landet, och särskilt de kristna. Ser vi inte upp dyker det väl upp flaggor vid altarena precis som i USA.

    Jag tycker att vi gemensamt kan göra både invandrarna och de redan svenska (vilka nu det är) till himmelska medborgare och satsa på att sprida himmelsk kultur, social rättvisa, fredsarbete mm. Reinfeldt kan hålla på och satsa på att försvenska medborgarna, men vi måste se till att förhimmelska dem och sprida Jesu Evangelium till alla klasser och nationaliteter.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

