Prioriteringar?

Idag är det Antons tur att sätta första spadtaget i (under)jorden och bli en officiell del av Kristen Underjord, välkomna honom med ett fint samtal om de frågor han ställer!pict0216

”Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ‘Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.'”

/Matt 28:18-20

När Jesus här beordrar lärjungarna att lära folk att hålla hans bud väcks hos mig en fråga om det trots formuleringen ”alla de bud” finns en prioritering i Jesu ord? Andra sammanhang verkar peka däråt, och vi måste också minnas att evangelierna som sammanställde Jesu undervisning inte skrevs förrän tidigast 20-30 år senare. Något som de flesta verkar överens om är att det dubbla kärleksbudet intar en särställning och en god sammanfattning av Jesu undervisning:

”Han svarade honom: ‘Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.'”

/Matt 22:37-40

Att vi inte stöter på någon utläggning om detta som en central sammanfattande formulering vare sig i Apostlagärningarna eller i breven är möjligen lite märkligt, men förmodligen var detta en så självklar grund för lärjungarna att det ansågs onödigt. I veropen över fariseerna ger Jesus oss ytterligare undervisning om vilka bud som vi bör vara extra noga med att hålla:

”Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet. Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra.”

/Matt 23:23

Här framställer Jesus rättvisa, barmhärtighet och trohet som det viktigaste i lagen, och som lärjungar bör dessa vara viktiga också för oss. Det råder ingen motsägelse till kärleksbudet, utan är snarare en direkt konsekvens av detta: att älska Gud och sina medmänniskor bör leda till faktisk handling.

Ibland skalas dock evangeliet ner till att endast vara ett budskap om själens frälsning att predika för alla folk, förvisso en viktig del men inte hela sanningen: evangeliet är lika mycket de goda nyheterna i liv och handling som ett Andens frälsande verk genom Jesu död och uppståndelse.

Det finns alltid en risk att prioritera vissa bud framför andra, men i de stycken som jag citerat ovan finns själva grundförutsättningarna för alla de bud som Jesus lär oss. De hjälper oss att ha blicken klar på det väsentliga och förhindrar navelskådande debatter om perifera frågor som ofta annars kan ta kraft och fokus från det väsentligaste i lärjungaskapet.

Håller du med?


Annonser

3 kommentarer

  1. Absolut är det dubbla kärleksbudet Lagen i ett nötskal, summan av kardemumman av det som Jesus vill att vi ska göra. Och detta tar apostlarna fasta på:

    ”Dessa bud: Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv.” (Rom 13:9)

    Det handlar inte om prioriteringar, utan om olika ord för samma sak. Du ska älska din nästa som dig själv, följderna blir då att du varken mördar, våldtar eller lurar honom. Att älska sin nästa som sig själv är Lagens kungsbud (Jak 2). Det är sammanfattningen av alla Guds etiska regler gällande människor emellan. Vi ska göra mot andra som vi vill att de ska göra mot oss (Matt 7:12).

    Lägg också märke till att Jesus säger i inledningen till Bergspredikans bud:
    ”Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.” (Matt 5:19)

    Jesu bud är viktiga, och de kan alla sammanfattas som att vi skall älska Gud högst av allt och att vi ska älska vår nästa och även fiende som oss själva.

    Likaså har du rätt i att Guds Evangelium måste spridas genom våra liv lika mycket som genom det vi säger. Älskar det franciskanska ordspråket: ”Sprid alltid Evangeliet. Och när det är nödvändigt: använd ord”. Vi ska inte bara peka på Himlen som något därborta, vi ska bjuda in Guds Ande att komma med Himlen hit ner på jorden redan nu. Vi ska inte bara predika om Guds Rike, vi ska leva i det och visa på det.

    Du låter lite försiktig i det du skriver, men det är ingen fara: Detta är bibliska sanningar! Be till Gud att du och alla andra kristna ska verka i Hans kraft och sprida Hans Evangelium i ord och handling.

  2. Väl talat. Jag håller också med Michael om att flera andra NT-författare anknyter till dessa Jesus-ord. Förutom det som citerats kan man nämna Gal 5:14, Jak 2:8 och den johanneiska litteraturens betoning av kärleken som det ny-gamla budet.

    Jag tycker dock inte det handlar om prioriteringar. Det är inte så att det finns en massa olika befallningar som Jesus gett, varav kärleksbudet är det viktigaste. Nej, kärleksbudet är sammanfattningen av Jesus undervisning. Det finns inget undervisning av Jesus som ligger utanför kärleken. Att älska sin fiende, att ge till dom fattiga, att leva i trohet, att tala sanning, att tillrättavisa sina syskon, att förlåta, att lida för Mästaren, allt detta är bara exempel på hur det dubbla kärleksbudet ska levas ut i praktiken.

  3. Amen.

    Till det Jonas sa.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s