Tankar från Virustältet #3

Det kanske inte alltid är så tydligt, men denna sida funkar ju egentligen inte som en personlig blogg för mig (elof) utan är egentligen till för alla som identifierar sig med det vi gör och som kanske varit delaktig på något sätt. Denna post är skriven av Ola t.ex. Vishet!


Vi måste öva oss i att konsumera mindre!

Ytterligare några ord, snabba tankar och minnen från Frizon 2008…

Till att börja med vill jag uttrycka glädje! Glädje över känslan av att vi inte är ensamma! Dels menar jag det

DJ-tjecker

DJ-tjecker sprider glädje

självklart utifrån någon slags klassisk from “dänga” att vi aldrig är ensamma för Gud är ständigt närvarande, Jesus sviker aldrig från vår sida! Men det jag upplevde lika glädjande var en ökad vilja till samtal, allt större försök att mötas ochvilja förstå och komma närmare jesusefterföljelsens ofta “skitjobbiga” delar.

Jag väcktes ständigt av en “hunger” efter gemenskap hos såväl mig själv som många andra jag träffade, önskan att delaliven om än bara för några dagar. Uttrycken för denna djupare önskan till möten verkar ge sig uttryck på många olika sätt. Alla bidrar med sitt till den böljande och förhoppningsvis smittsamma gemenskapen.Oavsett om man åker ända från Tjeckien för att servera te, håller föredrag om djävulen eller tar emot teet som erbjuds.

Vidare har Elof och andra tidigare lyft kommunitets/ kollektivtanken som ytterligare sett att leva ut den gemenskapstanke Jesus och den tidiga församlingen verkade vilja förmedla.
Men ibland kanske bara mer dialog med såväl andra grupper av jesusefterföljare eller rentav andra religiösa grupper kan vara en bra början? Eller kanske bara träffa din ev. församling mer regelbundet och på nya sätt? Kanske undvika klassiska “söndagstramset” (ursäkta uttrycket) som jag upplever oftast kännetecknar en vanlig söndagsförmiddag i kyrkan?

Vi går i bästa fall, för att använda ett slitet uttryck, som katten kring het gröt! Gröten är utlevande jesusefterföljelse, som inkluderar bland mycket annat; kamp underifrån för rättvisa, kärlek & engagemang för vår nästa och för de utstötta, kamp mot Mammons makt i våra liv och viljan att lära oss ickevåldsalternativ till världens våldsamma sett att lösa problem. Förutom vår ständiga glädje i att alliera oss med staten/systemet. Då kan det som får oss katter att gå runt gröten vara grejer som; behovet av att tänka på sin karriär och kanske möjligtvis den lilla kretsen t.ex sin lilla kärnfamilj (OBS! detta är ingen schablonsågning av kärnfamiljen). Kanske kan det också bero på att allt har serverats oss? Serverats av kristna proffs som mot en ringa månadslön förmedlar budskapet om själens frälsning (utspätt med röd och gul saft).

I det sista exemplet skulle jag även vilja lägga till fenomenet “andlig konsumtion”, något som jag tycker ständigt återkommer i kyrkan, men framförallt på festivaler som Frizon. Dels ska allt kommuniceras till oss genom propaganda och information på olika sätt. Inte så konstigt, vi har ju lärt oss från en kyrkbänken där vi endast sitter tysta och tittar på en rolig eller tråkig person på en estrad som (förgäves?), på ett “envägskommunikativt” sätt, försöker intala oss sk. sanningar.

På Frizon överöstes jag av människor som gärna pratar med mig så länge de fick ge mig tre infoblad, visa filmer om deras missionsorganisation eller sälja prenumeration till deras fantastiska tidning. Kanske är jag ensam om detta, men jag väcks av en ständig misstänksamhet när jag möts av denna variant av kristendom/ jesusefterföljelse. Det jag också tror är/blir resultat av att ständigt bli överöst och påhoppad av proffskristna, är att man tänker att “dom gör jobbet”. Istället för att kasta sig in i samtalen och praktikerna kring t.ex. bergspredikans politiska betydelse, överlåter man det till “proffsen”, “proffs” som inte har mer vettigt att säga än du! Jag misstänker att allt för många bra möten gick till spillo på Frizon i år p.g.a detta!

Med önskan om fred under Jesu banér!

/Ola

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

