tankar från virustältet #1

Samtal pågår

Samtal pågår (personerna på bilderna har inget med inlägget i övrigt att göra)

För er som inte visste det så har vi i Kristen Underjord varit på Frizon festivalen och hållt i ett tält tillsammans med Tentwork. Vi kommer i de närmaste dagarna posta lita tankar och bilder från festivalen och de möten och samtal vi haft.

Först ut skulle jag vilja tacka alla fina människor som kommit och snackat med oss, vi känner oss väldigt peppade att fortsätta och kämpa på i vardagen för att tydligare följa Fredsfursten. Några som vi pratat med har varit positiva till det vi gör, andra har varit mer försiktiga eller rakt ut kritiska. Tack för allt! Det som jag känner har varit mest peppande är just att få möta och samtala med så mycket olika typer av människor och med olika teologisk och andlig bakgrund.

Jag tänkte denna gången redogöra för två av de samtalen vi haft och till dessa koppla några frågor vi kan samtala vidare om här på bloggen.

Ett av samtalen hade jag efter mitt seminarium om Jesu Politik. Två herrar i 20-25års åldern hade blivit ganska provocerade av mitt seminarium och de slutsatser jag dragit. Inte så konstigt kanske, med tanke på att det perspektivet som Kristen Underjord driver har varit i minioritet i kyrkans historia sedan 400talet, och det perspektiv dessa herrar verkat haft varit i majoritet. I alla fall samtalet handlade om hurvida vi som kristna skall engagera oss i att styra världen/staten/nationen och hur detta kopplas till den bibliska berättelsen och Jesus i synnerhet. Jag hade i mitt seminarium sagt att kristna inte är kallade till att styra världen och ha makt utan komma underifrån. Detta hade herrarna misstolkat (antagligen för att min pedagogik haltade) som att jag inte tyckte att kristna skulle påverka samhället alls, vilket absolut inte var vad jag menat. Min idé var bara att de kristnas uppgift är att genom församlingen påverka samhället underifrån och i tjänande, genom att leva ut Guds rike här och nu. Herrarna tyckte visserligen att detta också var problematiskt och ville propagera för att påverka samhället ovanifrån genom regeringsarbete och sånt där. Det hela slutade med att dom sa ”erat perspektiv är väldigt annorlunda mot vårat, en helt annan tolkning av Jesu budskap.” Så min fråga till er läsare är detta, hur tolkar ni Jesus?

  • skulle Jesus ha tackat ja till att sitta i sveriges riksdag? eller i FN? Om ja, hur går det ihop med att han tackar nej till ett liknande erbjudande i öknen eller dör istället för att upprätta Israel som nation med militär och regering, utan istället startar en församling som han menar är Guds rike? Det utvidgade Israel.
  • Om Jesus nu skulle tackat nej till att sitta i regeringen skulle vi då kunna sitta där även om han inte gjorde det? Hur går det praktiskt ihop med att ha Jesus som ledare?
  • Vad är makt? Vad är kristet ledarskap

Det andra samtalet jag vill ha med är också utifrån det seminarium jag höll i. Vi diskuterade ickevåld och självförsvar. Vi kom fram till att det kan vara viktigt att definera begreppet våld. Hur skulle du definera våld? Är det bara att skada en människa fysiskt? Är det våld även om båda är med på det? Hur skulle Jesus relatera till de olika typerna av våld du kan komma på?

Som sagt. Hör av er med minnen, tankar, bilder frågor om och från Virustältet!

5 kommentarer

  1. Tack så hjärtligt för att jag fick lära känna några av er i veckan. Ni har verkligen väckt många tankar i mitt huvud och hjärta som jag kommer att bära med mig.

    Elof: Hör gärna av dig ang. biskopsgården-grejen.

    Kärlek och respekt
    Stina.

  2. Min motfråga,är vi ämnade att göra bara det Jesus gjorde? Vi skulle ju göra större gärningar än han…;) Skämt åsido, Paulus tnyttjade sina politiska rättigheter som romersk medborgare utan att skämmas vad jag förstår. Varför kan inte vi göra det samma? Att verka i en diktatur som Romarriket är en anna sak än att verka i en demokrati. Vi kan inte helt dra paralleller mellan det olika förutsättningarna. Sedan tycker jag inte heller vi kristna ska genom att demokratisk makt tvinga på våra åsikter på andra men jag kan ändå inte se att det är något problem att verka för ett bättre samhälle utifrån demokratiska beslut. Var gränsen går för vad vi ska eller inte ska göra är däremot inte så tydlig.

  3. Dessutom så är det förvirrande att använda benämningen ”Jesu politik”. På ”vanlig” svenska låter det som att Jesus hade världsliga regeringsambitioner . Borde det inte gå att hitta ett bättre svenskt ord för det? Jag har läst ”Liv i församlingen” så själv har jag ett vagt begrepp om vad det innebär men ordet ger konstiga associationer.

  4. Tomas: Tack för dina inlägg, det är viktiga och svåra frågor, som du säger är inte gränsen så tydlig, just därför måste vi samtala om dem. För min del har det inneburit att ta ett steg extra mot att förkasta all form av makt som bygger på våld. MEN jag kan verkligen ha fel, problemet är bara att vi i debatten oftast ser det som naturligt att tacka ja till makten.. ungefär som med Härskaringen i sagan om ringen ”tänk vad mycket gott vi kan utföra med makten” men den förstör oss innfrån.

    VI skall göra fler saker än dom Jesus gjorde, men som du håller med om så skall vi inte göra saker som går emot det Jesus undervisade om, och jag ser hans undervisning om Guds rike och speciellt Mark 10:42 med parrareller.

    Ang. Paulus så använder han sig av sina medborgerliga rättigheter, absolut och det är jag inte emot, men han undervisar också om att vi inte skall ha makt, hämnas eller ta rätten i egna händer utan överlämna detta till Gud och beroende på hur man tolkar det Överheten (som vi inte är en del av)

    Men för att göra poängen klar, frågan är svår. Det jag egentligen vill ha fokus på är att vi som kristna och församling inte är kallade till att sitta i maktens korridorer utan att tjäna världen underifrån. Sen vart gränserna går, ja det är svårt.

    Ang. ordet politik så tycker jag nog inte det finns ett bättre ord faktiskt. Jesus hade/har ju en politik, men den är totalt annorlunda mot världens, men den blir inte mindre politik för det.

  5. Elof. Jag håller med dig, förstås. Väl talat och bra seminarium! Äntligen någon som tar sig an detta, det är verkligen inte ofta man hör det.

    Ang. ”var gränserna går” så tror jag inte det finns något universellt svar på detta. Dels tycker jag att det ska vara den samlade gemenskapen man tillhör som under Andens ledning avgör när ens maktutövande strider mot Jesus exempel på ett sätt som utgör ett övertramp (Matt 18:15-). Dels handlar likhet med Jesus om processer. Dom flesta eller alla av oss sitter på olika typer av maktpositioner och utnyttjar människor under oss (tex genom vår konsumtion). Men vi bör följa i Jesus fotspår bort från makt över andra mot mer kärlek, tjänande och utgivande. Vad som är ett snedsteg måste få avgöras också utifrån var vi kommer ifrån och hur långt vi kommit osv, tror jag.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

