en våldsam väckelse?

Egentligen hade jag tänkt hålla mig utan för att blogga kring florida väckelsen och pastor todd. men då jag och några vänner brukar gilla att sprida länkar på galna, roliga eller knäppa predikanter kommer här ett klipp på todd bentley (ni som inte vet vem det är eller va jag snackar om, ni missar inget).dom små tillagda kommentarerna kan ni ju skita i, hitta inget klipp utan dom.

nu mina frågor:

– vad kännetecknar en JESUS centrerad väckelse?

– hur i hela friden och fredens namn går hans smörjelses metoder ihop med de vittnesbörd vi har i bibeln och kyrkans tidiga historia? och hur går dom i hop med den ickevåldsliga jesus?

värt att lägga till.. jag tror på andens gåvor och allt de karismatiska, men jag tror också på psykologi och andlighet som inte är från gud.

men jag kanske borde börja sparka folk i skrevet oftare när jag blir sugen på lite kristet ultravåld…väckelse..

Annonser

6 kommentarer

  1. Bra att du tar upp detta! För mig är det obegripligt, skrattretande och/eller sjukt upprörande att kristna kan stödja Florida-väckelsen. Var tog Jesus ord om att se upp för falska profeter och bedöma dom på deras frukt vägen? Tyvärr har många karismatiker blandat ihop ”frukt” med ”påstådda resultat”/mirakler. Jesus verkar ha menat att vi skulle granska profeterna på deras karaktär (Matt 7:15-25). Bentley är uppenbart våldsam och pengafixerad och drivs av en även i dessa sammanhang skruvad uppmärksamhetstörst, allt i raka motsats till Jesus undervisning. Se också detta klipp där Todd knäar en allvarligt cancersjuk man i magen och förklarar det hela med att vissa sjukdomar är demoniska och måste hanteras på detta sätt! http://www.youtube.com/watch?v=DUTCWLoD4-4 Själv pendlar jag mellan att känna att det hela är komiskt och skrämmande.

    Tror du att Todd själv tror på sina syner osv och hur ska man i så fall förklara dom, eller är det troligaste att han är en medveten bedragare?

  2. Floridaväckelsen handlar inte om Todd Bentley – han råkar vara den person som Gud använde för att starta elden. Jag tror personligen att väckelsen i Florida är från Gud för att jag har själv fått uppleva ”smörjelsen” iom förbön från präster inom Oasrörelsen som varit i Lakeland. Väckelser är alltid blandade – allt är inte bra… Men vi vad det gäller Lakelandväckelsen så tror jag att det är nödvändigt att vi förstår att den sprider sig över hela världen – människor blir kristna, helade och kommer loss i sina tjänster som gudsrikesbärare – den handlar om så mycket mer än dessa vinklade youtubeklipp som framställer Todd Bentley som en dåre. Gud har alltid handlat tvärtemot våra föreställningar… När Jesus helade människor hade han också en del skumma grejer för sig också (saliv i ögonen på en blind ex) jag tror vi ska vara väldigt försiktiga med att döma ut denna våg för snabbt… det kan visa sig att vi jobbar emot Guds Ande.
    broder david

  3. Alla: Vill börja med att säga att blogginlägget inte vill ge en uttömande analys, jag ville mer länka till ett klipp jag blivit bestört över att se och som väckte de frågor jag skicka vidare hos mig.

    Jonas: Som du säger vi skall granska profeter efter deras frukt, och frukt är ju inte mirakler utan om människor blir lärjungar och övas i efterföljelse. Att ha mirakler som ”bevis” för att det är Gud som handlar är något både Jesus och Uppenbarelseboken varnar oss för. Ang. vad jag tror kring personen Todd så är det ju lite konstigt att utala mig bara genom det jag läst och sett via nätet och god channel.. Jag hoppas och tror dock inte att Todd är en bedragare, men psykologi och andlighet är svåra saker att tolka, mycket väl kan Gud vilja använda Todd till något, men denna uppskruvande stämning och hans metoder är inte bara konstiga utan står verkligen i kontrast till Jesus (eller GTs profeter för den delen). Så han kanske dras med själv i karusellen, men som sagt jag vet inte..

    David: Både ja och nej, Floridaväckelsen är absolut större och bredare än Todd men man har som påstådd profet/ledare/pastor osv ett ansvar och måste tålas att prövas, vilket jag vet att du håller med om. Mitt inlägg handlar inte om floridaväckelsen i stort, utan om just denna mans metoder…. Hurvida du fått ”smörjelsen” från florida via Oasfolk som varit där, eller om Gud berör i förbön oavsett vet ju inte jag, och det spelar ingen större roll i fråga om att pröva Todd. Gud handlar ofta tvärtemot vad vi tror, men att sparka någon så att en tand flyger ut, eller slå en cancer sjuk människa i magen är långt ifrån vad Jesus predikar! Hade Todd gjort saker som smetat mjukglass på folks fötter, kittlat folk till helande eller liknande skulle det visserligen vart konstigt, men inte rakt emot Jesus levnadsexempel. Våld, för det är vad det rör sig om, finns aldrig i bibeln eller vad jag vet i de stora mystiska karismatiska traditionerna som en väg för Guds helande, snarare döms det ju ut? Det förvånar mig att du försvarar detta faktiskt, jag hade förstått bättre om du sa att Todd visserligen gjort dumma/fel saker men att Gud ändå använde honom ibland, men att försvara detta som Guds handlande känns för mig lite konstigt, men jag vill gärna förstå hur du tänker..

    Om vågen är från Gud, lider den inte av att jag kritiserar den, snarare kan jag råka missa något schysst. Är den från Gud tål den kritik oc den har allt att tjäna på att bli granskad och ställd till svars för det som är galet i den, för visst finns det alltid saker som inte är av Gud i väckelser? Om vågen inte är från Gud så skulle det verkligen vara farligt att inte kritisera eller pröva den.

    Alltså, jobbar jag emot Guds Ande genom att pröva det, enligt det Anden inspirerat författarna till bibeln att jag skall göra? Är det Guds Ande som verkar så står den som sagt sig stark i att en liten bloggare från Sverige prövar den.

    Jag är karismatisk av mig, jag tror på helande och jag tror på att Anden kan beröra folk på konstiga sätt, men jag tror inte att hurvida vi får del av Andens verk är beroende av hur vi ser på händelserna och Todd i florida..

    tack för ditt inlägg dock! Det är viktigt att vi pratar om detta.
    Kärlek

  4. Elof

    Jag tror också på kritisk granskning! Jag menade inte heller att du jobbade emot Guds Ande genom att pröva… däremot finns det religiösa krafter som vill förtala det Gud gör och jag menar bara att det är lätt att dras med i ngn slags kritik och bli onyanserad i den. Jag har fått ta emot mail från pastorer som skriver att detta är djävulens verk – det kanske skulle vara mer uppriktigt om de besökte Lakeland och kände av atmosfären där och inte grunda sina åsikter på oseriösa hemsidor eller youtubeklipp.

    I en predikan på God Tv nyligen så berättade Todd om de under som har skett iom dessa till synes märkliga metoder. Om personerna som utsattes för den våldsamma förbönen verkligen blev helade – är du fortfarande lika kritisk då? De som fick förbön lär ju vara tacksamma trots allt;)

    //d

  5. kolla gärna in Bill Johnsons försvar av Todd Bentley på http://www.youtube.com/watch?v=zV_Whu0kfTk
    Bill Johnson ledde New Winekonferensen i Sthlm i april. Han är en stor förebild för mig.

  6. Jag blev illamående och förbannad av att se det här klippet. Jag må ha en vinklad bild av todd men dom saker jag har hört honom säga rimmar ganska illa med den Jesus jag följer. Att folk blir helade är verkligen goda nyheter, men shoot jag undrar om den här killen och jag tror på samma gud. Är det här en kristen profet då är jag inte säker på att jag är en kristen.

    Nåd och fred / Knut


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s