tricks of the trade

Om vi som kristna menar allvar med att vara en motkultur mot denna världens sätt att älska, stifta fred och framgång, om vi menar allvar med att vara en förkultur för Guds samhälle(rike) och dess sätt att älska, stifta fred och verklig framgång. Om vi skall försöka leva ut bergspredikan. .. ja då behöver vi lite träning i färdigheter som hjälper oss att leva i fredsfurstens efterföljd.

VI behöver få faktiska tips på hur man inte lever i skökans system, hur man kan försöka (men inte alltid lyckas) lösa konflikter med icke-våld, hur man kan skapa jämnställda gemenskaper (konsensus osv..

Men jag hittar inte dessa färdigheter någonstans i våran kyrka.. är jag blind? Finns det där? För när jag funderar i dessa banor finner jag bara helt andra sätt, världens sätt att handskas med problemen. Och det ironiska (på ett icke komiskt sätt) är att när jag tittar till dela av dom grupperingar som inte ställer sig bakom den kristna tron, så kan jag finna en hel del människor som försöker lära sig leva icke-våldsligt, leva i en motkultur och skapa jämlika gemenskaper.

Och kanske är det härifrån vi får dra lite inspiration när nu kyrkan i stort inte varit så bra på det här, vi kanske skall ödmjuka oss och lära oss något av dom som säger sig stå utanför..

En bra fras som sammanfattar kyrkans syn på det här är: kyrkan tycker det är mer kristet att be om riket än att leva ut det.

Dock vill jag tillägga att det kristna sättet att handskas med våld, konflikter och hat skiljer sig från mycket av den profana ickevåldsrörelsens eller delar av feminismen. T.ex. så menar inte vi kristna att ickevåld alltid är en fungerande metod, alltså att vi faktiskt lyckas med vad vi vill uppnå med aktionen/motståndet utan att vi faktiskt kan dö på kuppen.. (för mer om detta se I fredsfurstens rike under material)

Jag behöver lite radikal lärjunga träning.. när skall det startas bibelskolor som lär oss möta våld med ickevåld? lär oss ta hand om kvinnor som är slagna av sina makar? lär oss odla mat själva? lär oss att ta på oss vårt kors och våga handskas med möjligheten att det leder till döden? När skall jag våga inse det?

hjälp

4 kommentarer

  1. jag sitter i samma sits! men jag och några kompisar har iallafall läst den oemoståndliga revolutionen av shane claiborne och är taggade att göra något, att verkligen LEVA som kristna, men det är inte så lätt i dagens kyrka. och det är svårt att hitta några som lever på ett alternativt sätt, tycker jag.

  2. Amanda: Kul att höra av fler. Och det är bra att ni är taggade. Jag skulle vilja peppa er att inte vänta på att hitta andra som lever på ett alternativt sätt utan att försöka börja själva i er vardag. Maila gärna till oss.. kristenunderjord@gmail.com och berätta lite om vad ni är för några och sådär! Det är viktigt att knyta kontakter!

  3. e inte ett ”problem” d geografiska? d har ja personligen upplevt å sett på många andra håll… en finns i umeå, en i huskvarna 2 i sthlm å 2 i östersund… å ena sidan har man ngn slags vilja att va där man är (eller, man kanske inte vågar eller e för komfortabel för att byta ställe) å e man på hemmaplan kanske man inte hittat några att dela sin fina vision med! e ja bara ”neggo” nu? frid! o

  4. Ola:
    Jo det är absolut ett av de stora problemen. Därför tror jag faktiskt på att peppa människor att flytta. Men känns det omöjligt så är det bättre att börja i liten, eller minimal skala där man är än att bara drömma sig bort till sedan.

    Vi är ett gäng som drömmer om att flytta till en förort till göteborg och plantera församling och kommunitet kopplad(men fristående) till församlingen. Kanske inom två år.. vi kommer bjuda in folk att be och fundera över om dom vill följa med och testa.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

