Påsken – en vegetarisk högtid

Det för förvånande (ja faktiskt!) att inte fler kristna är vegetarianer eller i alla fall inte ens verkar ha reflekterat över djurens egna värde. I alla fall nu till helgen är ett perfekt tillfälle för dig som fortfarande äter kött att göra detta! Påsken är numera (efter Jesu död som offerlamm) en vegetarisk måltid. Ät inga ägg, inga lamm, inga små gulliga kycklingar. Allt detta bidrar till världens ondska och världens lidande, för att inte tala om alla dom individer som drabbas av ditt kött/ägg ätande. Det finns inte längre något naturligt med den maskinella djurhållningen i sverige.

Så till påst uppmanar jag dig, var vegan för en helg och testa hur det går. Samtidigt kan du läsa igenom lite texter på http://www.vildasnan.se eller på vår väns J-lundströms blogg http://www.alternativ.info.se om djurhållning.. Har du pengar eller tid över rekomenderar jag den eminenta boken ”Paradiset åter” av Tomas Einarsson, är dessutom billig nu under rean annars finns den på många bibliotek!

Så kom ihåg att det inte finns någon anledning att äta ens kosher kött längre, speciellt inte på påsken.

Jesus kom för att rädda världen, det inkluderar djuren.

shalom

8 kommentarer

  1. Hej!

    Jag vill inte verka spydig eller något men varför ska det vara självklart på något som helst sätt att vara vegetarian eller vegan som kristen? Allt jag sett tyder ju på motsatsen om jag ser på Bibeln och traditionen. Jag förstår argument som grundar sig på den dåliga djurhållningen och köttindustrin bättre än någon form av ”bibliska” argument. Kanske för att jag aldrig hört några.

    Hur resonerar du?

  2. Hej David, det är lungt! Jag tänker kort som så här. I begynnelsen skapade Gud vegetarianen/veganen, efter syndafallet kommer både våld och dödande av människor såväl som av djur in i bilden. I visionerna kring det kommande Guds riket/när Jesus kommit tillbaka framställs återigen skapelsen som fredlig ”vargar skall beta med lamm.” etc. Så köttätande är en parantes i det stora loppet. Som kristen tänker jag att vi så långt som möjligt skall försöka leva ut Guds rike här och nu, att vara vegetarian/vegan är ett bra sätt att peka på detta! Hällre vara för tidig med att leva ut Guds rike än att vara för sen. Eller hur?

    P.ga av djurhållningen och köttindustrin så finns det flera goda anledningar att inte äta kött. Vi har ett ansvar för hur vi lever våra liv inför vår skapare. Om vi inte respekterar det skapade hur kan vi då säga oss respektera skaparen?

    Se gärna mer under DJURTEOLOGI på http://www.vildasnan.se eller varför inte det bra samtalet som fördes i kommentarerna på J-lundströms blogg http://www.alternativ.info.se

    frid broder

    • Kristenunderjord skrev: ” Hällre vara för tidig med att leva ut Guds rike än att vara för sen. Eller hur?”

      [Att skilja åt,] Den historiska Mashiakh (Messias) som det står skrivet om i originalversionen av det som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] var en Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare – de kallades Netzarim – praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah. [not 2] Netzarim accepterade inte ”NT”, eftersom det strider mot Torah [not 1].

      Således, om du vill leva ut Skaparens rike måste du göra ditt bästa att praktisera direktiven i Torah icke-selektivt, inklusive att inte arbeta på Shabbat och att inte predika ”NT”; och följa alla andra direktiv i Torah.

      Ribi Yehoshua och hans efterföljare åt Pesakh under seidermåltiden eftersom det är ett direktiv att göra så i Torah. Inget direktiv upphävdes när Ribi Yehoshua dog.

      Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

      Noter:
      1: Påstående bevisat på denna länk: Länk
      2: Påståenden bevisade på Netzarims hemsida – se länk i högermenyn på min blogg i not 1.

  3. Hej igen!

    Tack för dina svar och länkarna, har kollat bägge sidorna och tittat lite grann.

    Jag har respekt för din/er tolkning och tror jag att jag i stort fattat ”grejen”, och jag måste erkänna att det finns mycket utrymme för reflektion för min egen del kring sådant här. Jag kommer med 99% säkerhet inte bli vegetarian men däremot känner jag att det behövs reflektion kring hur mycket kött man bör äta.

    Vad jag däremot har lite svårt att förstå och som jag hittills uppfattar som en lucka i ert resonemang är ju till exempel sänkningen av duken i apostlagärningarna som Petrus fick uppleva på taket. Även om det är uttryckt i förhållande till Mose lag så är det ju fortfarande en sanktionering av kött-ätande och det är ju ingen orimlig tolkning att det handlar om en direkt uppmaning till och med.

  4. Tack för tankarna och frågorna david. Jag tycker dock inte du skall säga att du med 99%säkerhet inte kommer bli vegetarian.. dels kommer du nog bli det i den nyskapade skapelsen i evigheten 😛 Och vem vet, du kanske blir omvänd.

    I alla fall, som alltid när det gäller bibeltolkning och sånt där så behöver vi se till den stora storyn, hur den har utvecklat sig och fundera (och ledas av Anden) för att se hur Gud vill att den skall utveckla sig idag.. T.ex. tillät Gud inget dödande i skapelsen innan fallet (varken av djur eller människor) och sedan tillät Gud både dödande av djur och människor (så det finns ihop kopplat). Sen i och med Jesus så sätter Gud ett absolut stop för dödandet av människor… och i den traditionen står vi.. jag tror inte att bibeln berättar ALLT som vi kan tänkas behöva veta för att leva som goda kristna idag (Jesus säger ju själv att hjälparen skall undervisa oss) storyn går vidare.. för mig är det ett sunt sätt att visa omsorg om våra medskapelser, respektera skaparen på och öva mig i medlidande inför allt. Ju mer medlidande man visar desstu mer växer det ju.

    Nu till din fråga. Vad är petrus tolkning av bilden? Jo inte att köttätande är okej utan att evangeliet ÄVEN SKALL PREDIKAS FÖR HEDNINGARNA. En bild är ju just ett symbol språk.. jag sätter petrus tolkning högre än senare Pro-köttätar tolkningar av bilden.

    MEN menar jag då att allt köttätande leder till helvetet? Nej. för det första tror jag inte vi behöver koncentrera oss på vad som leder till helvetet eller inte, utan snarare på vad som leder mot himmelriket. Min största poäng är att vi gått så långt ifrån att älska, vårda och ta hand om djuren som våra MEDskapelser att vi tror att dom är MAT först och främst och sedan kanske något annat. Detta är vridet, perverst och väldigt obibliskt sätt att se på djuren. Djuren finns för sin egens skull (och för Guds) inte för vårs, att vi sen i nödsituationer och KANSKE i andra fall kan äta djuren som en del av vår fallna natur är en sak. Att äta kött bara för våra smaklökars och gammla vanors skull när de bringar dom så mycket lidande, förstår vår empati för de svagare, förstör naturen, förstör tredje världen och förstör våra kroppar är inte ett hållbart argument, oavsett om Jesus åt en fisk eller om petrus syn OCKSÅ skulle handla om köttätande..

    fick du nån klarhet i hur jag tänker?

  5. Hej!

    Jag förstår bättre din/er bibeltolkning kring det här nu!

    Vad jag tror är viktigt är att reflektera kring den tolkning ni gör i relation till tradition och exeges. Jag har inte undersökt texten närmre, men att göra det till en text enbart om att hedningar också ska få evangelium, ser vid min genomläsning ganska mycket ut som något man vill snarare än att det är.

    Men jag ska inte ta en debatt med dig om saken, jag har inte läst på och jag är inte heller intresserad av att skapa debatt här. Tack för dina förklaringar, de var högst upplysande och jag förstår mycket bättre hur ni tänker!

  6. Hej,
    Jag skulle vilja rekommendera boken Miljöfilosofi av Per Ariansen som argumenterar för att kristendomen påverkat vårat samhälle i negativ riktning när det gäller miljö och vegatarianism. Med andra ord, läsning för problematiserande.

    Jag ser fram emot att även läsa Paradiset åter. Skicka ett mail om du har lust.

    Jonathan

  7. Hej Jonathan, tack för boktipset, skall absolut kolla in det. Argument för att kristendomen påverkat vårat samhälle i negativ riktning när det gäller miljö och vegetarianism har jag allt stött på förr, och har själv några på lager. Men det är allt för enkelspårigt att stanna där, än mer har industrialiseringen och upplysningen bidragit till förtrycket av djur och natur..

    Den tidiga djurrättsrörelsen på 17-1800talet startades och aktiverades av kristna, flera katolska och ortodoxa helgon genom historien har varit vegetarianer och kämpat för dem. Jag vill rekomendera en bok tillbaka:

    -Good Eating, Av Stephen Webb. En toppen bra lättläst bok som närmar sig bibeln och den kristna traditionen med djuren och i viss mån miljön för ögonen.

    och såklart Paradiset Åter, läs den!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

