Citat del 2

Idag sprang jag på ett citat på en hemsida tillhörandes en kyrka några bekanta till mig går till i sthlm. På deras hemsida hade dom en sida som hette ”kollekt” och där fann jag denna text:

The world of the generous gets larger and larger,
But the world of the stingy gets smaller and smaller
(proverbs 11:24)

Vårt hjärta är att undervisa bibliska principer om förvaltarskap och givande. Dessa är nycklar i att etablera en hälsosam ekonomi hos individer och i Guds hus, Kyrkan. När vi alla deltar och delar våra välsignelser kan vi bygga ett starkt hus där pengar säger:

– Utrustning, vi kan köpa dig
– Lokaler, vi kan hyra er
– Missionärer, vi kan stötta er
– De fattiga, vi kan hjälpa er
– De hungriga, vi kan mätta er
– Vision, vi kan fullfölja dig”

.. well. Nu till min poäng.. Vilket bibelord har församlingen valt att använda för att tala om kollekt? Ett ordspråk ur ordspårksboken. Jag kan tänka mig att det blev lite svårt att citera den som dom tillber, Jesus, egna ord om pengar och givande. Men det som skrämmer mig mest är deras retorik där pengarna personifieras (Mammon någon?) och säger saker, och vad säger då denna personifiering: Jo att det är Pengarna som skall mätta de hungriga, fullfölja visionen, stötta missionärerna.. och här har jag gått och trott att det är Gud som skall göra det och inte Mammon. .. samt att Mr. money skall köpa utrustningen, hyra lokalerna.. va va det nu Jesus sa när han skickade ut lärjungarna? Sandaler? Stavar? Pengar var det något dom skulle ta med sig? Sedan lovar dom också att ge bort 10% av alla intäkter till andra som behöver det bättre… Och så länge vi sysslar med välgörenhet ”fattiga vi kan mätta er” är vi ingen ny mänsklighet som Paulus snackar om. Vi är fortfarande rika och fattiga, ett vi och ett dom. Om vi verkligen vill ta bibelns ekonomiska undervisning och förebilld på allvar borde vi ju inte syssla med välgörenhet utan att leva tillsammans med varandra och dela våra egendommar så att det inte finns någon hos oss som lider nöd..

Nå min poäng här är inte att snacka skit om en viss församling, utan snarare peka på läror som jag hittar rester av både i mitt eget liv, och där finns det verkligen en hel del Mammon dyrkan kvar..  men det som är sorgligt är att den nya gemenskapen, den nya mänskligheten som Jesus startade har annammat samma skit allt för ofta. Vi litar och talar mer om vad pengarna skall göra för oss, än vad Gud gör. Jag skulle vilja se en församling som talar om kollekt utifrån bergspredikan istället. Men det e klart, då får man inga flashiga videokanoner, snygga teatrar att ha sina praise parties i, ingen modern ”smörjd” lovsångsutrustning..

Är jag bara bitter nu?

7 kommentarer

  1. Det verkligt otäcka med detta tänkande är att man objektifierar ”mottagarna” av ens tjänster. Istället för att tänka att det är vi som kristna personer ska ge dom fattiga mat, besöka dom sjuka, besöka dom som sitter i fängelse osv så börjar vi tänka att vi offrar pengar så att någon annan kan göra dessa saker. Vi är ändå en del av en familj och vem skulle betala någon pengar för att den skulle göra ett besök till sin mamma om den var sjuk.
    Jag har inget mot att det finns professionella diakoner som får en lön, så länge som lekmän också utövar diakoni.

  2. cap2k: absolut är det så. Kristna skall ju egentligen inte syssla så mycket med välgörenhet (alltså att ge pengar till organisationer). I mitt liv har det nästan blivit som ett slags avlatsbrev det där med att ge pengar till olika (OBS mycket bra) organisationer. Men hur många uteliggare känner jag? inga..

  3. Jesus är en riktigt jobbig typ.
    När jag läser evangelierna och ser hur han gjorde, käkade mat med dåtidens uteliggare, horor etc.
    Han var personlig istället för objektifierande.
    Att vara efterföljare är så skitsvårt ibland, min bekvämlighet är min värsta ovän.
    Jag försökte beskriva detta i en andakt jag höll i veckan men jag vet inte om jag lyckades så bra, det är så svårt att beskriva det utan att det blir så kravfyllt.

  4. Du är verkligen inte bitter! Att vara så naiv att man tror att man kan styra pengar genom vad som närmast liknar besvärjelser, är ju bara ett genomskinligt försök att glida förbi den generositet Jesus talar om.
    Jag antar att vi kan genomskåda det hos andra därför att vi (i alla fall jag!) är så duktiga på att själva missa friheten i det Jesus… tja, befaller faktiskt! (”- Investera era tillgångar i Guds rike, alltså: pengar, boende, grejer och tid ska investeras i upprättande av fattiga, ensamma o.s.v… Matt 6:19-33)
    Men, jag kan i egen (ringa) erfarenhet bekräfta dina tankar kring spänningen mellan ”välgörenhet” och den gudsrikesinvestering som Jesus talar om.

    Alltså;
    Att ta kontakt med och bygga en relation till en människa (säg ”uteliggare” eller ur annan rejäl social brutenhet och marginalisering) kommer att kosta mer tid, engagemang och kanske också pengar (inte nödvändigtvis) än att klicka på ”starta överföring” från vår internetbank till valfri organisation i slutet av månaden (även om detta också kan vara, och ofta är, gudsrikesbyggande också).

    Som cap2k sade i sin kommentar: ”(Jesus) var personlig istället för objektifierande”. Ett objekt kan vi alltid ha en viss distans till och ”kontroll” över, men så är inte fallet med en människa av kött och blod som kan ringa eller komma förbi ditt hem på obekväma tider… men detta korrelerar väl mer med Jesus själv, som vi förgäves försöker objektifiera?

    Här måste vi väl, i våra gemenskaper, våga ta hjälp av varandra och våga tänka ”ekonomi” utifrån det Jesus själv levde och undervisade. Här är, precis som du säger, bergspredikan eller någon av ”missionsbefallningarna” inne i evangelierna goda startplatser för vårt samtal och vår resa. Sedan får vi be att anden får frihet att forma oss till det generösa liv där friheten verkar finnas, för oss och världen omkring oss!

    Tack för en utmärkt blogg här!! Allt det goda!

  5. Bara en kortis till om det där med ”frihet”!

    Verkar det inte vara så bakvänt med oss, att vi tror att friheten finns i att behålla allt det som Jesus befaller (det där jobbiga ordet igen) oss att släppa: kontroll över ”våra” pengar, resurser, tid mm

    Det verkar ju ändå vara en djup historisk erfarenhet hos människor som visat vägen till djup Jesusefterföljelse (”helgon”) att den personliga kontrollen över materiella ägodelar är det som behöver släppas på rejält (eller helt och hållet) för att man ska kunna vara ”fri” att följa mannen från Nasaret!

  6. Andreas: Tack för dina tankar. Det är verkligen skönt och spännande att se att det finns fler som tänker och försöker ta Jesu ord om pengar och rikedom på allvar.

    va sysslar du med inom vineyard?

  7. Ber om ursäkt att svar dröjer här! livet kom emellan mig och internet 😉

    Vad jag gör inom Vineyard? En bra och öppen fråga! Ett litet vittnesbörd då:

    – Malmö V var den första gemenskap av kristna jag kom i kontakt med och i deras liv gjordes jag varsamt delaktig för typ 9-10 år sedan – Alltså min första (och hittils enda kyrka)
    – Jag har haft en halvkrokig och fascinerande resa där fram till för ca 5 år sedan då jag (av en händelse) hoppade på en församlingsbaserad teologi/ledar utbildning som heter SALT (säkert bekant). Resan har blivit ännu mer fascinerande därefter. Mötet med människor där som ville uttrycka församling och ledarskap kreativt och historiskt har varit viktigt.
    – Under pluggandet så drog var jag med och drog igång ett måltidsbaserat arbete med hemlösa i Malmö, som nu är ekumeniskt. Spännade och utmanande. Många nya vänner, hårt arbete, brödunder, helanden, inbrott och stölder.
    – Teologi som församlingsbaserad praktik har länge fascinerat mig. Antagligen är det därför jag finns med och driver nätverket för teologiskt arbete i Vineyard Norden och även finns med i ett lokalt nätverk av teologer/teologiskt intresserade lärjungar här i skåne (just nu tuggar vi på gudsriket, rättvisan och politiken)
    – Jag har de senaste åren funnits med i ledargruppen i Malmö Vineyard.
    – … men framförallt är jag ödmjukt tacksam för de människor jag får dela livet med och formas till lärjunge tilsammans med.

    Tja, det är väl det jag har gjort/gör…

    Tack igen för en viktig blogg! Allt det goda!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

