Jesu budskap eller budskapet om Jesus?

Vad predikar vi i våra kyrkor/gemenskaper idag?

Är det budskapet om Jesus som är evangeliet? Men vad händer då med det Jesus och Matteus, Markus, Lukas och Johannes kallade evangelium.
Är att predika Jesus som budskap det samma som att predika Jesu budskap? Hänger du med i skillnaden? Jag tror att vi måste göra både och, men att krista alltför ofta tror att evangeliet (bara) är ”att Jesus föddes dog och uppstod” och att allt det där han gjorde och sade mitt emellan inte är lika viktigt att predika. Jesus predikade att Guds rike hade kommit (var nära och skall komma) och vad det innebar för vardagslivet. Vad predikar vi? Kanske att ”Jesus har kommit (är nära och skall komma) men väldigt lite om vad det innebär för vardagslivet. Vi behöver både predika om Jesus, men vi måste också lära oss av Jesu predikningar och se om vi predikar samma sak… Så låt oss både predika Jesus som budskap och Jesu budskap.

3 kommentarer

  1. Jag tror du har helt rätt! Bra formulerat.

    /Christoffer

  2. Hmm, trackbacke verkar inte fungera. Här:
    http://thurfjell.nu/files/re-jesu-budskap-eller-budskapet-om-jesus.html

  3. Sant sant. Jesus sa aldrig heller: gå och bygg stora kyrkor, skapa en hierarkisk prästordning, tjäna pengar, prisa mig på era gudstjänster, och känn er nöjda med att ni kommer till himlen men inte alla de sämre lottade människorna utanför.
    Han sa: Tro på mig (jag tolkar det som tro mig, tro på mitt budskap), världen kommer förgås men inte sanningen, den störste ska bli den minste och vice versa, var inte skenheliga fariséer, satsa inte på att tjäna pengar, för då kommer du aldrig in i guds rike, guds rike är mitt ibland er, ut och gör folk till lärjungar (alltså, lär folk mitt BUDSKAP) och ni måste vara som barn för att komma in i Guds rike, rena och fria. Och så hans främsta budskap, som han till och med sa var en befallning: ÄLSKA VARANDRA!

    Budskapet kommer ofta i skymundan, för att man istället bara ska tro på att Jesus FINNS och att man kan känna sig säker på att komma till något himmelrike efter döden. Det är en ultimat grogrund för egoism och statustänk, det som Jesus gick så hårt emot.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

