att bekämpa mammon men samtidigt få nått gjort..

Det har kommit in några förfrågningar om att släppa Alternativa Tideböner som en gratis pdf här på sidan. Generellt sätt så är också jag helt för en sådan sak då vi ger ut boken inte för att tjäna pengar utan för att vi tror den kan vara ett stöd för människor. Men poängen är att det är just en bok vi ger ut och inte ett elektroniskt dokument för nätet. Det är en viss skillnad. Böcker ger man mycket mer tid än ett pdf dokument, böcker är oftast snyggare och behändigare. Vi hoppas att tidebönsboken skall bäras med och användas i gemenskaper runt om, inte läsas av individer framför en dataskärm. Dessutom vill vi gärna att den bok vi ger ut skall vara just den bok vi ger ut, med allt vad det innebär av omslag, känsla, sidor och användningsområden. En PDF är helt enkelt inte det projektet vi har jobbat med. Vi tjänar ju dessutom inga pengar alls på böckerna, de ytterst små summor som hamnar över tryckpriset går helt enkelt in i nya projekt med kristen underjord (t.ex för att ge bort gratis ex eller producera nya böcker) , det hamnar aldrig i någon ficka och jag kan garantera att det inte samlas på hög.

Nu till poängen:

På vilket sätt ser vi bäst till att tidebönsboken verkligen används ute i olika grupperingar? Genom att trycka upp kopior och sälja/ge bort
i bokform. Eller att ge ut en pdf och då riskera att folk bara ser det som en annan liten fil i all röra på datorn som aldrig skrivs ut och används? Eller både och?

Hör av er..

8 kommentarer

  1. Det finns en fasthet, jag höll på att säga kroppslighet, i bokformatet som gör att man lätt värderar det högre. Detta kanske har ett visst värde. Ett alternativ är förstås att göra både och (pdf/bok). När det gäller kostnaden så betalar jag för böcker som sprider Guds budskap, men mycket motvilligt. Budskapet borde vara gratis (och kosta allt). I synnerhet Jesus-baserad undervisning och liknande tycker jag tillhör Guds folk, och inte den person som Guds ande inspirerat.
    Hur får man samtidigt något gjort? Är det alltid dåligt att ge ut böcker? Ett alternativ tror jag kan vara att ge bort böcker/skivor gratis, men att möjliggöra för den som vill ge en gåva, om man vill vara riktigt fräck i kombination med en uppgift om vad det hela faktiskt kostade. Många skulle nog ge denna summa ändå, och kanske över den också.

  2. Jonas: tack för inlägget. Jag håller med, egentligen borde allt vara gratis. Problemet är för vår del att vi haft det så innan och att vi (jag personligen) gått back såpass mycket att det inte fungerade att göra likadant i fortsättningen. I alla fall inte på ett tag.

    Du frågar om ”är det alltid dåligt att ge ut böcker?” förstår inte vad du frågar om?

  3. Nä, det var bara lösa funderingar. Typ ”innebär det jag säger nu att det alltid är dåligt att ge ut böcker?”. Det var inte riktat till någon speciell. Det är frågor jag själv brottats en del med eftersom rätt många varit på mig och tyckt att jag borde satsa på bok-grejen.

    Jag tycker ni är grymma som pysslat med detta o känner mig väldigt peppad av era ovanliga initiativ. Känner verkligen inget behov av att vara kritisk mot er! Alla alternativ till den kommersialiserade kristna industrin är ytterligt välkomna! Kör på!

  4. Kanske, om du fortsätter ge ut den som en bok så kommer färre människor få del av den men jag tror att de människor som tar beslutet att köpa in den kommer att få ut mycket mer utav den. Jag kan inte se att människor som laddar ner den som pdf kommer ta sig tiden att trycka ut den och använda den aktivt i sin församling. Samtidigt så, på en individnivå så kanske den kan användas…men samtidigt, så dyr är den inte och jag tror att samma gäller där som i församlingen, den kommer i mycket mindre mån användas aktivt om den införskaffas som en PDF fil…Det är iaf min uppfattning

  5. Jag är ganska kluven i denna fråga men jag tycker följande:
    Om ni måste välja mellan att göra en bok eller en PDF tycker jag bättre om böcker.
    Men det bästa vore kanske att göra en vanlig pappersbok och en speciell version för PDF.
    Kanske anpassad för mobil eller andra små enheter.

  6. Det blir en bok och det blir en special pdf med alla tideböner ur boken men inte ”bonus” kapitlen eller inledningen eller så.. vill folk ha med det får ni antingen kopiera de böcker ni fått eller köpa en egen från oss. Vi släpper böckerna under en Creative Commons License som ger alla tillåtelse at kopiera för ickekommersiellt bruk. Hoppas ni tycker detta var en bra lösning.

  7. Låter som en mkt bra lösning.
    Hoppas fler ”kristna” författare börjar tänka i liknande banor, Kristus budskap borde vara fritt.

  8. hej elof!
    jag röstar för endast bokform, ej pdf. Då skulle den bara bli en av alla filer man laddar ner till sin dator, som man aldrig orkar kolla på ordentligt. Ring mig om hur mycket jag ska betala dig förresten! Frid!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

