Akademisk teologi på hög nivå

Det finns mycket akademisk teologi i Sverige och utomlands, men det finns en speciell gren av den akademiska teologin som ger det där lilla extra. Allt det där som jag saknar i den akademiska kontexten i övrigt. Som får vardagen och festdagen att liksom blomstra ut. Att gå in på djupet, ibland med ord ibland utan… Jag talar självklart om det svenska reggae bandet Svenska Akademien

Deras album ”Tändstickor för mörkrädda” är verkligen en pärla för alla oss som längtar efter en annan värld, det kom 2004 och har sedan dess spelats nästan dagligen i mitt hem. Deras senare skivor håller inte alls samma nivå, men denna skiva skulle jag vilja rekomendera till alla som vill ha en levande kyrka och ett gung som går in i själen.

Nu till teologin, ingen (?) av medlemmarna i bandet indentifierar sig som kristna. I en intervju jag gjorde med dom för några år sedan talade dom istället om att finna styrkan utifrån olika traditioner och det som finns gemensamt i dom. Samtidigt som dom alla talade om Jesus som en stor förebild men ett stort kritiskt sinne mot etablerad kristendom. I alla fall så här i emergent tider skadar det inte att lyssna till några ”outsiders” tänk. Här följer några av mina absoluta svenska akademien citat:

”Jag sökte efter elden men fann urbrunna städer, sökte efter värmen men de fanns inga kläder, sökte efter vinden men det fanns inge väder, sökte efter enighet men jag såg bara räder. Jag blicka in i kyrkan men jag såg ingen gud jag sökte efter kärlek men hitta regler och förbud, sökte efter tystnad men fann dom vidrigaste ljud, sökte efter närhet men jag fann ingen hud. Jag sökte efter sanning utanför den där strukturen, långt bort från maktmissbruket och konsumtionskulturen jag lovar jag såg Gud när jag blicka i naturen. Jag sökte efter kärlek och av Kärlek blev jag buren” Kritik av kyrkan på högnivå, och det ärliga sökandet efter Gud.

”Fast dom säger det var längesen som männskor trodde på djävulen så är det fan han som leder oss än. Nu är han backad av vetenskapsmän” Kritik av upplysningsfilosofin på hög nivå.

”tiggeriet upplever du som fet stressigt, så du avvisar ett rop på hjälp reflexmässigt, massa lodare och pundarpack borde faktiskt fatta att dom hindrar dig från att sova gott i natt. Du har betalt din skatt och borde lämnas i fred men hungrande barn blir inte mätta för det. Se ditt anvsar och din del i problemet hör en talande tystnad i de ruttna systemet” Längesedan jag hörde bergspredikan så tydligt i en låt!

”..det enda som finns kvar världarnas törst, men kärleken till Gud den är störst visst är den störrst..”

Och med dessa ord hoppas jag du genast köper eller laddar ner skivan och låter dig provoceras, fyllas och skakar dina lurviga lite.. höj basen!

Kärlek och Revolt, genom bön och arbete

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

