Maja: Den sanna jämställdheten finns i Kristus

Till mina bröder i Kristus.

Nåd och frid från Gud, vår fader.

Ni gör så himla mycket bra! Ni höjer era röster och står rakryggade. Tar i när det behövs och ni bär det som ingen annan orkar bära. Ofta är ni steget före och vågar leda människor in i något nytt. Ni vet mycket, är kloka. Och jag märker att ni är beredda att ge ert liv för det ni tror är sant. Detta gläder mig. Vad skulle kyrkan vara utan er? Ungefär halv, gissar jag. Jag är verkligt tacksam för er kärlek och er tro. Jag ber att vad er tro ger oss ska leda till ökad insikt om allt det goda vi ska få genom Kristus.

Även om jag i Kristus har full frihet att berätta för er vad ni borde göra vill jag hellre, med tanke på er kärlek, vädja till er. Jag vädjar för min egen skull och för våra systrar i Kristus.

Jag vet inte hur medvetna ni är om det, men det finns saker inom den kristna gemenskapen som gör oss kvinnor förminskade och som sårar, det har det funnits länge. Många av oss bär på mindervärdeskomplex på grund av detta och tvivlar på att vi har något att tillföra, eller om vi lika lämpliga att leva lärjungalivet som Jesus uppenbarat och som vi längtar efter. Vi saknar kvinnliga förebilder – en stor sorg. Kyrkan är inte befriad från den världsliga könsmaktsordningen. Behöver jag förklara ytterligare, eller förstår ni vad jag menar?

Om det blivit fel låt oss då tillsammans vända oss om, vända åter till Gud och bekänna våra synder. För att sedan pröva att göra på ett nytt sätt. Tillsammans. Guds rike är nära! Låt oss vittna om det.

Bröder, er kärlek ska vara sann. Älska ömt med syskonkärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning. Ta inte mer plats än så att det räcker för dem som du delar utrymmet med att ta lika mycket. Hjälp till att fördela uppgifter på nya sätt (eller kanske avstå från att ta initiativ). Var tålmodig och vänta in dem som behöver tid. Peppa dem som behöver uppmuntran. Klättra ner från och dekonstruera makt-positioner – underordna er varandra i vördnad för Kristus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utan antog en tjänares gestalt då han som blev som en av oss, en människa. Vi utgör tillsammans, fast vi är olika, har olika gåvor och uppgifter – en enda kropp.

Ja, mina bröder, låt mig nu få nytta av er, som medkristen. För Kristi skull: gör mig lättad och glad. Jag skriver detta för att jag litar på er, att ni kommer att lyda, och jag vet att ni ska göra ännu mer än jag ber om.

Låt oss tillsammans fortsätta utforska upprättade, icke-hierarkiska relationer i Kristi efterföljd, förslagsvis i kommentarsfältet, men även i era egna gemenskaper. Den sanna jämställdheten finns i Kristus!

About these ads

11 kommentarer

  1. Amen, amen, amen! Sjukt bra skrivet som vanligt!

  2. Och jag ska ta och skriva mindre här så att fler får plats.

    • tack du fast nää.. gör inte det. du är viktig. men vi kanske kan öppna upp för fler att göra inlägg här på kristen underjord på andra sätt, som tex jesus radicals som tar emot angelägna submissions?

      • Mycket bra idé. Fixar det direkt.

  3. [...] är det internationella kvinnodagen och jag bloggar på kristen underjord om jämställdhet i den kristna gemenskapen. Like this:GillaBli först att [...]

  4. Amen! Bra val av dag att publicera på förresten.

  5. [...] Här skriver Maja förresten ett briljant brev till våra bröder. torsdag 8 mars 2012 15:27 [...]

  6. Förfärligt att ni måste gömma er och gå under jord. Kan man sända matpaket till er över säker kanal? Hur illa har ni det?

    Ironiserar förstås, men kan inte bli annat än lite irriterad å deras vägnar som verkligen har skäl att gå under radarn. Jag önskar er allt gott! Men byt gärna namn.

  7. Amen. bra och kreativt skrivet dessutom.!

  8. [...] Misstänker att de flesta som läser min blogg även läser kristen underjord, igår skrev dock Maja insiktsfullt om kristen tro och jämställhet. [...]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 41 andra följare