Elof: Att rösta eller inte rösta 2

IMG_0099IMG_0100

47 reaktioner på ”Elof: Att rösta eller inte rösta 2

  1. Hej Elof! Tänkte berätta att jag och några kompisar ställer upp i EU-valet! Vi har nämligen ett hemsnickrat nybildat parti som vi kallar KA, Kristna Anarkister. Vi ska försöka forma EU efter sanna, kristna idéer som du säkert kommer gill… vänta lite. Jaha. Det var ju synd. Vi skulle behöva lite stödröster, men men… för sent.

    Ångrar du dig inte ens lite?

  2. Man står ändå vallängden i sin valkrets.

    Är det med kunskap och övertygelse ni river er rösträtt eller för att det är skönt att slippa sätta sig in i EU-valet?

    1. För min del handlar det om att jag engagerat mig väldigt mycket en period i partipolitiken både vad gäller inom sverige och i EU, och tillsslut kom fram till att jag ville exprimentera ett tag med tanken på att inte rösta av anledningen till att jag inte tror på att lagstifta fram Guds Rike eller dess värderingar, speciellt i ett system där lag kräver en våldsapparat för att fungera.

      Så jag skulle säga att det dels är av besvikelse som jag väljer att inte rösta (det är alltså ett val från min sida) oh att jag istället lägger min röst på ett annat system.

      Därmed inte sagt att jag skulle uppmana någon annan att inte rösta, jag funderar, exprimenterar i tankarna, och ser om mina argument håller, en så länge har detta lätt fram till denna slutsats.

        1. Nej calle det tycker ag inte att jag gör, däremot tycker jag att bilderna väcker frågor, och kanske provocerar folk att tänka till över frågan, men en klar uppmaning åt någon annan att inte rösta tycker jag inte att det är.

  3. Man kan få ett nytt utskrivet vid vallokalen.

    Det är dumt att inte rösta, det ändrar ingenting i systemet om så 5% skulle gå och rösta, eftersom det inte finns några alternativ. Det som definitivt skulle ändras om fler rev sina röstkort är att högerextremisterna får fritt spelrum när deras 5% närmar sig 100% tack vare aktioner som den här.

    1. Jag väljer att avstå från ritualen att rösta inte för att jag tror detta förändrar systemet effektivast, utanför att jag inte kan se Jesus lagstifta fram sina värderingar utan att förändra dem underifrån. Alltid när kyrkan velat sitta i makten och gjort detta har detta resulterat i avfall från evangeliet, däremot menar jag att vi som väljer att inte rösta har tagit på oss ett ansvar att leva politiskt och påverka på ”gräsrotsnivå” de människor vi möter, tänker vi inte göra detta så borde vi kanske rösta i stället.

      Du verkar mena att det inte finns några alternativ? Jag kanske är naiv när jag tror detta.

      Ang. att detta skulle ge fritt spelrum till högerextremisterna så tycker jag det kan vara värt att tänka på att det redan är aldelles för långt gånget om de kan få 5 %. Det betyder att de redan har basen för rekrytering, propaganda, och gemenskaper för att fortsätta växa. Rasism och högerextremism bekämpar man inte bäst med svärdet och genom att se till att rösta på ”det mindre dåliga alternativet” utan genom att bemöta och möta de människor som är involverad i dessa rörelser, också på gräsrotsnivå, vi måste kämpa klart djupare och mer involverat än att slentrianmässit köpa oss fria med ett avlatsbrevsröstkort några år då och då..

      Men jag förstår ditt argument, och du kan ha rätt, men jag är ändå tveksam till att jag som Jesu lärjunge skall försöka lagstifta fram Guds Rike, och får jag inte använda våldsapparaten ens för Guds Rike så finns de nog inget annat som är värt det heller?

      Men det är bättre att rösta än att inte göra någonting..

      1. Man kan inte lagstifta fram Guds Rike, helt korrekt.

        Men man kan lägga krokben för djävulen med en och annan bra lag, och det är inte heller så dumt.

        i Kristus
        Jörgen

        1. Det argumentet förstår jag, och tycker är en hållning som håller beroende på vilken syn man har på våldsanvändandet i det arbetet. Jag exprimenterar som sagt med åsikten att inte rösta främst av skälet vad gäller våldet det utgör. Är man kristen och röstar tänker jag att din hållning ovan är den mest trovärdiga både teologiskt och etiskt inför frågan att rösta.

          1. Du får det lite att låta som att du ”bara” experimenterar och prövar dina argument – och därför behöver de inte vara så klockrena?

            River du röstkortet på nätet har du tagit ställning – och också uppmanat andra att göra detsamma.

            Som jag förstår bibeln har överheten fått uppgiften att hålla ordning, trots att den är så rutten och djävulsk till sitt system. Inte föra krig, inte döma till dödsstraff, inte stoppa afrikaner i Gibraltar-sundet, men hålla ordning. Stoppa seriemördare och hålla pedofiler borta från barn.

            Därför väljer jag att rösta på dem som vill utföra detta på ett vettigt sätt, för att stoppa dem som vill göra det på ett synnerligen ovettigt sätt.

            Stoppa dom som vill göra mer än vad överheten har till uppgift att göra.

            1. Du fattar mig rätt. på båda. jag exprimenterar och prövar mina argument. och jag har för stunden tagit ställning precis som du säger.

              Tanken med detta inlägg är just att få de argument som du tex. ger nu för att få mig att tänka över min ståndpunkt.. samlar ihop dem för en framtida text i hur man skulle kunna se på röstning.

              Både argument för och emot.

  4. hmm… Det är nytt för mig att folk river sönder sina röstkort och vägrar rösta. Iallafall av någon annan anledning än lättja och ointresse. Jag är verkligen nyfiken på att få höra mer om era argument. Jag lyssnade på en låt av Derek Webb nyss (a king and a kingdom) där han sjunger: ”…my first allegiance is not to democracy or blood – it’s to a king and a kingdom”. Jag får helt enkelt säga att jag har börjat fundera på om det är självklart att rösta. Än så länge tänker jag rösta, men som sagt, jag hoppas jag får höra mer om varför ni väljer att inte rösta och hur ni grundar det utifrån bibeln, med tanke på riskerna som redan nämnts med till exempel sd.
    God natt! /Sofia

    1. Sofia: Kul att du är öppen för att samtala om det! Det kommer komma en special sida om det snart. Och längre utläggningar, så dessa små poster är mer aptitretare och för att se va för frågor folk får.

      Så har du några speciella frågor får du gärna skriva dem, försök hålla dem ganska specifika.

      1. Det låter bra med en speciell sida! Då kan jag hålla mig tills dess, och sen får jag se om jag har fått några mer specifika frågor när jag får lite mer bakgrund.

  5. Tack Elof!!!

    behövde det här!, jag och Gud har tagit många promenader och pratat om det här.

    Och Gud och fört mig till litteratur som Jesus for President och Jesus wan’ts to save

    chrisians By Don Golden och Rob Bell vilka ha ställt mig inför Jesus, och Jesus väg.

    Men jag har undrat om det ger nått att rösta…! men älskar ditt sätt att säga vi ändrar

    inte folk med lagar! Vå offrar våra liv, vi förlorar, vi lider, vi tjänar det är de enda som

    jag vill göra är så less på alla tomma debatter och aktoritära människor!!!

    Hallelujha för Jesus vägen!! hjälp mig Jesus att gå den med dig och dina lärjungar.

    Så tack att du hjälpte mig med tankarna runt,

    Peace Brother!

    1. kul att du fick hjälp av tankarna..
      hoppas du fortsätter tänka i frågan och funderar vidare.
      fred

  6. Jag tänker så här. Som Jesu lärjungar lever vi i den här världen. Vi kan inte införa Guds rike genom politiskt arbete eller genom att använda våld och tvång. Men vi har ett ansvar att leva i fred med alla människor (så långt det är möjligt) och verka för rättvisa och frihet så mycket vi kan. Därför är det naturligt att vi engagerar oss för att det ska fungera bättre i kvarteret, i bostadsområdet, i kommunen, i landet, i den världsdel där vi bor och i hela världen. Vår yttersta lojalitet kan aldrig vara till något annat än Jesus och Guds rike, men vi lever i världen och har ansvar för hur vi förvaltar den. Även om demokratin har brister har jag svårt att tänka mig ett bättre sätt att organisera ett samhälle än det demokratiska. Jag tycker att det är en förmån att få rösta. Därför tänker jag rösta på söndag.

    1. Jag förstår hur du tänker Jonas, men blir inte problemet ändå det indirekta våldet? Du bemöter inte riktigt mina tvivel. Att engagera sig i kvarteret eller i större global nivå är inte det samma som att lagstifta, vi kan engagera oss på många många sätt. Att göra kopplingen Röstning = engangemang är väldigt konstig för mig, de flesta röstar men få engagerar sig andra dagar om året för det som verkligen är viktigt. Som Shane Claiborne säger: Det viktiga är inte hur vi röstar på valdagen utan hur vi röstar med våra liv alla andra dagar. Frågan för mig är om vi skall engagera oss via våldsmakten och lagstiftningen?

      1. Tack för svaret Tobias. Jag håller med dig om att engagera sig inte är detsamma som att rösta. Men att rösta är inte heller detsamma som att lagstifta. Jag tror absolut inte att vi ska införa Guds rike genom våld eller lagstiftning. Däremot tror jag att ett samhälle behöver lagar för att fungera. Det är t.ex. bra med trafikregler och att man får böter om man kör för fort (tycker jag). När jag röstar är jag med och påverkar vilka lagar som stiftas. Det tycker jag är en förmån. Om jag är engagerad för att göra skillnad i världen 365 dagar om året, men avstår från att rösta på valdagen, för att jag vill ta avstånd från systemet. Vad är poängen? Jag betalar skatt med gott samvete, även om en del av pengarna går till sådant som jag inte stöder. Om man inte röstar för att man inte vill stödja det onda systemet ska man väl inte betala skatt heller? Tänker jag fel nu?

        1. Det är skillnad på regler (som finns för klarhetsskull) och lag (som resultatet av att man bryter är ett straff) att ha trafikreger skulle fungera även utan våldsmakten. Men Jonas hur får du ihop mina tvivel, vad är det vi skall lagstifta om om vi inte ens får lagstifta om Guds rike? Vem kontrollerar historien? Vi eller Gud? Är historien öppen? För mig är detta allvarliga frågor och jag känner inte att man kan rättfärdiga våldsutövandet som vi direkt stödjer med en röst genom att säga att de ger oss inflytande. Det är precis den lögnen som konstantin kom dragandes med och du borde ju veta vad detta ledde till.

          Ang. att betala skatt så är det en anna sak av två anledningar, vi skall underordna oss Överhetem den kräver av oss att vi betalar skatt, det är inte frivilligt som t.ex. att gå och rösta är. Bibeln är ganska klar med att vi i alla fall skall betala skatt för vissa saker.

          Men jag kan tänka mig att det finns tider och stunder när vi som kristna skulle bli tvingade att bryta mot skattelagar, men det är en annan fråga. Att rösta eller inte handlar om att aktivt och frivilligt stödja systemet.

          1. Jag är inte helt övertygad av argumentet att staten bygger på tvingande våld. Det är ju inte så att brottslingar hotas med spöstraff i Sverige. Visst, frihetsberövande kan betraktas som våld, men ”våldsapparraten” skulle inte fungera om det inte fanns eltt socialt kontrakt eller presumtion om att de flesta vill underordna sig lagen. När folket dessutom påverkar lagstiftningen förstärks dett!a drag av ett frivilligt underordnande det gemensamt besllutade. Samtidigt handlar ju valet om makt och överhet, och en röst gör mig till en del av överheten som, med eller utan våld, aldrig kan handla om ”coming under” sin nästa, för att tala med Boyd.

            1. Mattias. Varför gör en röst mig till en del av överheten? Det förstår jag inte alls. Gäller det oavsett vem jag röstar på eller bara om jag röstar på dem som har regeringsmakten?

              1. Jag tänker att man deltar i styelseskicket när man röstar, oavsett vem som vinner valet. Att rösta innebär ju ett anspråk på makt, om än liten.

                1. Jag tänker tvärtom.
                  Att rösta ger också den lilla människan möjlighet att vara med och påverka samhället, visserligen i mycket ringa mån men ändå. Det för henne inte till överhet. Överheten är väl de som har och utövar makten och de finns ju även i en demokrati.

            2. Well, va händer om någon inte vill följa en lag? Och vägrar ta sitt straff?
              minns ni göteborgskravallerna där Johannes blev skjuten? och staten backade upp polisen. Jag har svårt att se att lagstiftning inte bygger på våld eller ett (reellt) hot om våld.

              1. Jo, det är svårt att förneka överhetejns svärd, och att det ibland missbrukas, som mot killen i Gbg. Men ändå, det som går bortom ordning och säkerhet, där är ju väldigt mycket som bygger på samhällskontrakt snarare än att vi skräms till lydnad. Om alla slutade lyda skulle ingen våldsapparat kunna hålla oss i schack.

          2. Jag tycker att du gör en konstig distinktion mellan regler och lagar. I så fall måste man väl säga att EU-parlamentet mer handlar om regler. EU är väl ingen våldsmakt, har varken militär eller polis (just nu) och handlar mest om regler för samarbetet mellan medlemsländerna. Och då faller väl hela ditt resonemang, eller hur?
            Sen förstår jag inte alls vad du menar med kopplingen mellan att rösta och Konstantins lögn. Kan du förklara?

            1. Kopplingen mellan konstantin och röstning var utifrån ditt argument om inflytande och få makt i världen, samma saker som lockade kyrkan in i konstinianismen. EUs regler upprätthålls av varje enskilds nationsvålsapparat, men jag har lättare att förstå röstning i EU än i nationella val.

              Sen vill jag bara påminna läsare om att jag kanske låter säker på min sak, men det är jag inte, men jag prövar denna ståndpunkt.

  7. Intressant. Vi behöver helt klart reflektera över tanken – vart vår röst går alla andra dagar om året.
    Jag funderar på vad Jesus hade gjort? Jesus gick emot politiken, systemet som fanns, lite likt en anarkist, gick över den tidens kulturella traditioner ritualer och system. Jesus samlade folket, fick ihop en rörelse som utmanade hela romariket till den grad att de blev banlysta, förföljda och dödade. Men Jesus gick inte den vägen som då tidens ”Guds folk” hade trott, tänkt, planerat för. Jesus gick en annan väg…

    Vad hade Jesus gjort idag, vilka vägar hade han valt? Det tåls att tänka på. I tider med risker för att t.ex. SD kommer till makten, och alla konspirationsteorier om antikrist som cirkulerar. Vi bör helt klart vara på vår vakt, vem som ”egentligen” har all makt.. och hur syns det på våra liv? Att vi inte lever för denna världen(fast i den), och att ett annat rike ska bli synligt genom oss..

  8. Detta är fortsättningen på min diskussion med Elof ovan. Tack för dina synpunkter. Jag är också öppen för att tänka om. Att kyrkan allierade sig med det Romerska imperiet på 300-talet och därigenom också blev en del av makten och våldsapparaten är djupt beklagligt. Men det här samtalet handlar väl inte om relationen mellan kyrkan och staten, utan om jag som kristen individ ska rösta i EU-valet eller inte. Att jag vill påverka Europas framtid (i någon mycket marginell mån) genom att rösta betyder inte att jag vill att kyrkan ska ha makten i Europa. Absolut inte! Jag vill att kyrkan ska påverka underifrån, finnas i marginalerna och vara en profetisk och alternativ gemenskap, präglad av icke-våld, fiendekärlek och rättfärdighet. Men jag tänker ändå rösta på någon som jag tror kan göra nytta i EU-parlamentet. Jag tror inte att det gör mig till en del av våldsapparaten eller maktkyrkan. Jag kanske missbedömer hela sitautionen. Jag håller på att läsa Jonathan Bartleys bok Faith and Politics After Christendom – The Church as a Movement for Anarchy. Vi får väl se om jag ändrar mina åsikter efter att ha läst den. Jag återkommer i ämnet.

    1. Ja.. jag är som sagt inte helt säker. Kopplingen till konstaninianismen är just att vi får inflytande och makt att göra ”staten lite mindre ond” eller ”något mer moralisk” alla dessa tycker jag luktar konstantin. Men jag tror inte vi kommer längre i diskussionen just nu. Jag skall fundera vidare tills vi släpper en egen diskussions sida om detta inför valet nästa år, tack för dina kommentarer, fortsätter gärna samtalet fram över i nån form.

  9. Det blir lite svårläst med smala fönster så jag lägger mitt svar till Mattias Agnesund här också (något omarbetat):
    Jag tänker tvärtom. Att rösta ger också den lilla människan möjlighet att vara med och påverka samhället, visserligen i mycket ringa mån men ändå. Det gör henne inte till en del av överheten. Överheten är väl de som har och utövar makten och de finns ju även i en demokrati. Det fina med demokrati är väl att även de som inte har makt får säga sin mening och påverka samhällsutvecklingen med sin röst.

    1. (Ja, det här med hierarkiska kommentarstrådar är en bra tanke som inte funkar så bra när djupet överstiger tre.

      Även jag tänker nog så här. Också. Maktdelning är bättre än maktkoncentration. Samtidigt undanröjer inte demokratin problematiken med den kristnes förhållande till överheten, det blir snarare mer komplext. Och visst, överheten är de som har makt, men om ”all makt utgår från folket” så görs vi i någon mening delaktiga i deras maktutövning.

  10. Sök dina nästas bästa, gå och rösta! Suck, jag tycker allt detta resonerande om staten som ond är tröttande. Den blir ond om vi inte bryr oss och låter de onda styra.

    1. skillnaden Tomas är väll kanske att jag redan ser staten som problematiskt pågrunda av den våldsapparat som upprätthåller den. Inte att den är neutral och blir ond. Däremot kanske man skulle kunna argumentera för mer eller mindre ond.

  11. Kort kommentar till Elofs inlägg på ”Operation övre salen” 2009-06-05.
    Samtalet skulle ju fortsättas på denna plats.

    Den stora skillnaden mellan Din och min utgångspunkt, Elof, är ställningstagandet till våldet som en yttersta medel. Jag har tagit ställning för våldet som en möjlig utväg när alla ickevåldsvägar prövats. Det ställningstagandet gjorde jag för fyrtio år se’n och jag finner det fortfaraande hållbart. Då, när jag var ung,, valde jag att göra min militärtjäst som Norrlandsjägare, d.v.s. elitsoldat, något som jag aldrig ångrat. Dödligt våld har jag, Gud vare tack, sluppit nyttja, fast kunskapen om hur finns i ryggmärgen. Men jag har nyttjat våld i arbetet med missbrukare när jag utsatts för våld, bl.a. två mordförsök från snetända pundare.

    Påpekas skall att de gamla kyrkorna (RKK och OK) tillåter lekfolket att använda våld, även dödligt, i extrema situationer. Försvar mot överfall och uppror mot tyranner är två exempel. Men att vara först med att ta till svärd har aldrig godkänts. Detta kan givetvis tolkas som att de gamla kyrkorna korrumperats men en lika möjlig sanning är att de under en lång, obruten tid av reflektion funnit att så länge Herren dröjer gäller skadereduktion.

    Ytterligare kommentarer till Din punktade lista:
    1.Inte heller jag är svensk, jag är stölletbo och katolik. Och hjärnforskningen tillsammans med antropologin stöder tanken att identifikationen med en liten grupp, bandet – sidjan – byn. D.v.s. Gud har gjort oss sådana i skapelsen, eventuella klagomål fåt framföras inför tronen på domens dag.
    2.Jag tror inte att Gud sitter och styr historien och att vi sprattlar som kasperdockor i Guds garn berövade all egenvilja. Världen är vår förläning som vi skall avlägga räkenskap för.
    3.Att avstå från skadereduktion är ovillkoligi, att inte göra det är likamed att stödja ondskan och skall en tyrann störtas eller t.ex.en pedofil oskadliggöras måste vi tillgripa våld som en sista utväg och de jag menar t.ex. att de sovjetiska partisaner som stupade i kamp mot Hitlers tyranni dog martyrdöden och bör ha blivit rejält överraskade när de kom till paradiset.
    4.De kristna och alla människor av god vilja är Guds agenter i världen. Röstning är ETT av
    sätten att sköta det jobbet.
    5.Instämmer ħelhjärtat
    6.Nej, där lurar Du Dig själv. MOT systemet röstar Du genom att välja ett systemkritiskt parti eller med en blankröst.
    7.Instämmer ħelhjärtat
    8.Kommer ett rasistiskt parti till makten, d.v.s. inte bara är ett otäckt inslag i parlamentet, kallar Gud oss att gå krigarens väg.
    ”Vi tror att du bor bland dem som idag
    för frihetens sak mot bergen sig drar
    i djungel och skog deras broder och vän
    i djungel och skog deras broder och vän.”

    CHRISTUS VINCIT. CHRISTUS REGNAT. CHRISTUS, CHRISTUS IMPERAT.

    /Jörgen

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.